Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Björn Axéns jubileumserie får form av Planeta

Publicerad: 13 september 2013, 14:18

Hårvårdsmärke Björn Axén firar 50 år och lanserar i samband med detta en ny hårvårdsserie – The Legacy 1963, med identitets- och förpackningskonceptet från Planeta Design.


Planeta Designs uppgift var att konkretisera och förtydliga produkternas i The Legacy 1963 unika egenskaper genom identitet och förpackningar.

– Björn Axéns nya produktserie består av ingredienser av otroligt hög kvalitet, och då bra kvalitet kostar, hamnar automatiskt produktlinjen inom ett högre prissegment, säger Sandra Planeta, grundare och creative director på Planeta Design. Vår uppgift var därför att tilltala premium marknaden och samtidigt ha en enkel och tydlig kommunikation kring produkternas egenskaper och innehåll.

Planeta Designs utmaning var att skapa förpackningar som tar sig igenom bruset på hyllorna och som gör det enkelt för kunden att förstå produkternas usp:ar.

Förpackningen skulle inte bara vara en estetisk tilltalande yta utan som främsta uppgift ha att förmedla innehållets rätta potential.

En gedigen färgstudie genomfördes och många prover och matchningar gjordes innan färgerna blev godkända. En soft touch yta lades till på flaskorna för att ytterligare förhöja känslan av lyx. Alla detaljerna i designen skapar tillsammans en fantastisk känsla av exklusivitet och förmedlar en trovärdighet för produkterna.

Produkterna har redan gjort succé och efterfrågan hos leverantörerna har överstigit alla förväntningar. Det har i detta tidiga skede redan sålts fem gånger så mycket vad Björn Axén prognostiserat och flera produkter är slut på lagret.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.