Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Blåbär inspirerar årets Blossa

Publicerad: 29 augusti 2008, 12:52

Nu lanseras årets Blossa-glögg i specialdesignad flaska. Det är sjätte gången som Blidholm Vagnemark Design gör förpackningen, en förpackning som gett mycket uppmärksamhet och i år till och med läckte ut redan i våras.


Blåbär och snöbollar: där finns inspirationen för årets glöggflaska. Att det blev just blåbärstema är ingen slump, berättar Susanna Nygren Barrett, design director i detta uppdrag.
– Vi är med från tidigt i processen och diskuterar vilken smak V&S ska satsa på, säger hon. De jobbar med olika smaker, sedan träffas vi och diskuterar glöggens image och varumärke. I år valde vi blåbär.

Att det blev blåbär har tre skäl, enligt Susanna Nygren Barrett. Det är ett klassiskt svenskt bär vilket hjälper till att lyfta fram Blossa som svenskt. Blåbär har också uppmärksammats en del på sistone för sina hälsoegenskaper. Slutligen är det ”den enda riktigt blå frukten”, säger Susanna Nygren Barrett.

Årets flaska har en lekfull, lite abstrakt grafisk form. Då glöggen är väletablerad och känd i målgruppen, har BVD i år vågat ta ut svängarna lite mer än tidigare år och lekt med talet 08.
– Det var extra roligt i år att det var en så naturlig lösning med siffrorna, att de bygger på cirklar. Där finns också kopplingen till snöbollen. Det är en förlåtande kombination av element och lösningen var självklar, säger Susanna Nygren Barrett.

Målgruppen för Blossas årgångsglögg är bred, men ”den bildade konsumenten” står mitt i.
– Vi säger att den är för dem som inte vill köpa samma glögg som sina föräldrar. Men samtidigt måste den vara bred och folklig, säger Susanna Nygren Barrett.

Blossa-flaskorna har rönt stor uppmärksamhet genom åren, enligt Nygren Barrett handlar det om hundratals tidningar och webbsajter som har visat bilder på flaskorna. I våras gick det dock nästan överstyr, när en webbsida kunde visa en bild på årets flaska, långt före lanseringen. Det var ett foto av en utskriven bild som publicerades – hur den hamnat där är oklart.

BVD har arbetat med V&S och Blossa sedan 1992 och ligger bakom både namnet, varumärkesidentiteten och de olika förpackningarnas utseende.

V&S Group (Blossa)

Uppdragsgivare: Åsa Neumann senior brand manager, Åsa Orsvärn product development manager, Katarina Letz Söderström category manager
Byrå: Blidholm Vagnemark Design
Arbetsgrupp:  Catrin Vagnemark cd,   Susanna   Nygren Barrett design director, Mia Heijkenskjöld grafisk formgivare, Sofia Ekvall grafisk formgivare, Johanna Haag projektledare

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.