Design
Blink bakom gruvbolagets nya identitet
Publicerad: 22 november 2017, 13:05
Epiroc är en utbrytning från börsbolaget Atlas Copco. Design- och varumärkesbyrån Blink ligger bakom den nya identiteten.
FT
Fredrik Thambert
Epiroc är ett nybildad bolag inom gruv- och anläggninsverksamhet. Med 12 000 anställda och 28 miljarder i omsättning är det ett storbolag. Nu har det fått sin nya identitet signerad Blink.
– Det har varit en spännande resa att tillsammans med ägarna och ledningen komma fram till ett nytt namn och en ny varumärkesstrategi för Epiroc. Namnprojektet var en utmaning i och med att bolaget finns över hela världen och att många i bolaget ville komma med input, kommenterar Tomas Conradi, vd på Blink och kundansvarig för Epiroc.
Den visuella identiteten har gul och grå som huvudfärger. Inspirationen kommer från Atlas Copcos gruv- och anläggningsmaskiner.
– Med den nya visuella identiteten har vi velat skapa något som är framtidsinriktat, men som samtidigt bygger på bolagets historia. Trots att Epiroc är nytt har ju bolaget varit ett av världens främsta inom sin nisch sedan början av 1900-talet. Framåt ligger den stora potentialen i digitalisering och automatisering, säger Tomas Conradi.