Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Blink designar matkedja i USA - ändrar skepnad efter klockslag

Publicerad: 2 December 2015, 15:03

Ny form av butikskoncept hos bfresh.

Foto: Press

Svenska designbyrån Blink har utvecklat designkonceptet för bfresh, en ny kedja för matbutiker i USA. Det unika? Konceptet ändrar skepnad under dag och natt.


Blink står för hela varumärkesstrategin för bfresh, från arkitektur och visuell identitet till kommunikation i olika kanaler. Matbutiken är en mix mellan saluhall, restaurang och närbutik – sammankopplat med en e-handel.

Blink bjöds in för pitch tillsammans med fyra amerikanska och en brittisk byrå och gick sedan vinnande ur striden.

– Vi tycker att Blink spelar i en global elitserie när det gäller konceptutveckling inom retail. De är nyskapande med en helt egen Skandinavisk twist och gör samtidigt kommersiellt effektiva lösningar, säger Saskia de Jongh, konceptchef, Fresh Formats Team vid ägarbolaget Ahold USA, i en kommentar.

fgfsd

Det koncept som Blink har utvecklat just för bfresh innebär att i butikerna så råder ljus frukoststämning på morgnarna och på kvällarna blir det klubbkänsla med housemusik pumpandes ur högtalarna.

– bfresh:s koncept fångar upp BLINKs insikt om att mat blivit trendigt mode och en urban kulturyttring. Butiken anpassar sig därför till de urbana rytmerna och ändrar skepnad lite beroende på klockslag, säger Richard Kylberg, vd, Blink.

ff

Blink har gjort designkoncept åt bland andra SAS, Marks & Spencer, ABBA-museet och Electrolux. Företaget omsatte 20,5 (14,9) miljoner kronor under 2014, vars verksamhetsår avslutades i augusti, och redovisade ett resultat efter skatt på 6,0 (3,3) miljoner. Byrån hade 11 (10) anställda.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.