Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Design

Blocket får nytt utseende

Publicerad: 9 November 2016, 10:42

Blockets tidslinje och nya logga.

Blockets logotyp har hängt med i många år. Nu är det dags för byte med hjälp av bland annat designbyrån Oakwood.


Ämnen i artikeln:

OakwoodDesignSchibstedCecilia von KrusenstiernaBlocket

De som går in på Blocket.se möts idag av ett ansiktslyft. Borta är logotypen med bilen och huset i bokstaven O – in kommer ny modernare logga och design. Förändringen är en del av en stor varumärkesförflyttning.

– Begagnathandeln växer sig större och vi ser många nykomlingar på marknaden. Vi behöver därför tydliggöra vad Blocket står för och vad som särskiljer oss. Vårt nya utseende är en viktig grundsten i kommunikationen av Blockets identitet och nya varumärkesplattform och ska spegla vår långvariga position som hela Sveriges marknadsplats, säger Cecilia von Krusenstierna, marknadschef på Blocket, i en kommentar.

Förutom loggan kommer den beiga färgen ersättas med en ljusgrå i alla produkter. Även ett nytt bildmanér och nya illustrationer är framtagna och kommer att synas under vintern. Loggan är från 1996, men har tidigare bara fått mindre uppdateringar.

– Vi ville att nya loggan skulle andas kvalitet och tradition, samtidigt som den skulle kännas modern, säger Cecilia von Krusenstierna.

Dessa byråer har hjälpt till:
Letters from Sweden - typsnitt
Hvass & Hannibal - illustrationer
Oakwood Creatives - grafisk profil

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.