tisdag26 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Bold skapar ny identitet till Minecraft: ”Projektet skulle bli någonting magiskt”

Publicerad: 1 april 2022, 12:57

Ny design, där användarna ska känna igen sig, står Bolt för när Minecraft skapar ny identitet. Foto: Bold/Noa

Ett av världens populäraste och mest sålda spel, Minecraft, har just lanserat en ny och identitet. Designen grundar sig i spelets karaktäristiska utseende och udda charm, har skapats av varumärkesbyrån Bold i samarbete med Mojang Studios kreativa team.

Ämnen i artikeln:

MinecraftNoaBold

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


 

Efter att ha skapat identiteten för spelbolaget Mojang Studios, ett projekt som bland annat belönades med Grand Prix i Eurobest och två pennor i D&AD, fick Bold uppdraget att jobba med spelbolagets största spel, Minecraft. 

Sedan Minecraft skapades 2009 har det blivit ett av världens mest sålda och populära spel med över 132 miljoner spelare varje månad. Samtidigt har spelet vuxit till något ytterligare, och blivit ett eget varumärke. 

Exempel på den nya designen i Minecraft från Bold. Foto: Bold

Samtidigt har Minecraft vuxit och sträcker sig nu över flera kategorier av spel och produkter till partnerskap, tv-program, festivaler, tjänster, evenemang och konsumentprodukter. 

I ett nära och pågående samarbete mellan Bold och inhouseteamen på Mojang studios har en ny identitet för hela franchisen tagits fram. Ett designsystem och en filosofi som sammanför alla delarna av Minecrafts universum.

– Projektet som genomförts i ett nära samarbete mellan Bold och våra inhouseteams på Mojang studios, har handlat om att respektfullt vårda arvet från Minecrafts varumärkesidentitet. Vårt motto har varit att förenkla och förstärka Minecrafts visuella språk till ett sammanhållet och hållbart system när Minecrafts universum nu expanderar in i framtiden, kommenterar Martin Johansson, Senior art director, brand direction team på Mojang studios, i ett pressmeddelande. 

Användaren ska känna igen sig, menar Bold, som gjort ny design till Minecraft. Foto: Bold

Precis som spelet är det nya designsystemet byggt kring en pixelgrid, som ligger till grund för alla delar i det nya varumärket, från logotyper till typografi, layoutsystem och bilder. Den rigorösa användningen av pixelgriden tillät teamen att skapa ett varumärke som känns som en naturlig förlängning av spelet.

– Det blev snabbt tydligt att det här projektet skulle bli någonting magiskt – den enorma skalbarheten och komplexiteten i Minecrafts universum kombinerat med en kund som lever och andas varumärkets kärna, säger Oliver Helfrich, en av Bold’s tre dreative directors, baserad i Amsterdam.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp:

Team på Bold / Noa:

Founder / Chief Creative Officer - Oskar Lübeck

Creative Director - Oliver Helfrich 

Client Partner - Michael Olaye 

Client Director - Harry Elonen

Design Director - Michael Laning 

Design Director - Yun Yu 

Senior Designer - Ben Gibbs

Designer - Carl Cavallius

Designer - Whitney Macaluso

Designer - Maria Ahlgren 

Designer - Chris Conway 

Copywriter - Lex Courts

 

Head of Motion - Martin Klint 

Senior Motion Designer - Kristian Bjureby

Account Manager - Ellen Heurlin

Account Manager - Tina Thornander

Account Manager - Lova Henriksson

Strategy Director - Marjam Malmberg 

Strategy Director - Stefan Emrich

Strategist - Frida Norén 

Strategist - Harald Larsson 

Strategist - Rune Korstadhagen

Strategist - Mattias Hjelm

 

Team på Mojang Studios:

Creative Director - Markus Toivonen 

Head of Creative Communications - Thomas Wiborgh

Lead Producer - Åsa Skogström

Creative Writer - Cristina Anderca 

Producer - Hampus Nilsson

Senior Art Director - Martin Johansson

Art Director - Wiktor Persson

Senior Brand Mgr/ Senior Producer - Christine Platon 

Senior Designer - Markus Karlsson Frost 

Art Director - Ninni Landin

Partners:

Canada Type: Founding partner, Creative Director - Patrick Griffin

Bsmart: CEO/Producer - Akram Janzi & 3D/CGI - Pär Wahlund

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev