Design
Bold skapar ny identitet till Minecraft: ”Projektet skulle bli någonting magiskt”
Publicerad: 1 april 2022, 12:57
Ny design, där användarna ska känna igen sig, står Bolt för när Minecraft skapar ny identitet. Foto: Bold/Noa
Ett av världens populäraste och mest sålda spel, Minecraft, har just lanserat en ny och identitet. Designen grundar sig i spelets karaktäristiska utseende och udda charm, har skapats av varumärkesbyrån Bold i samarbete med Mojang Studios kreativa team.
Efter att ha skapat identiteten för spelbolaget Mojang Studios, ett projekt som bland annat belönades med Grand Prix i Eurobest och två pennor i D&AD, fick Bold uppdraget att jobba med spelbolagets största spel, Minecraft.
Sedan Minecraft skapades 2009 har det blivit ett av världens mest sålda och populära spel med över 132 miljoner spelare varje månad. Samtidigt har spelet vuxit till något ytterligare, och blivit ett eget varumärke.
Exempel på den nya designen i Minecraft från Bold. Foto: Bold
Samtidigt har Minecraft vuxit och sträcker sig nu över flera kategorier av spel och produkter till partnerskap, tv-program, festivaler, tjänster, evenemang och konsumentprodukter.
I ett nära och pågående samarbete mellan Bold och inhouseteamen på Mojang studios har en ny identitet för hela franchisen tagits fram. Ett designsystem och en filosofi som sammanför alla delarna av Minecrafts universum.
– Projektet som genomförts i ett nära samarbete mellan Bold och våra inhouseteams på Mojang studios, har handlat om att respektfullt vårda arvet från Minecrafts varumärkesidentitet. Vårt motto har varit att förenkla och förstärka Minecrafts visuella språk till ett sammanhållet och hållbart system när Minecrafts universum nu expanderar in i framtiden, kommenterar Martin Johansson, Senior art director, brand direction team på Mojang studios, i ett pressmeddelande.
Användaren ska känna igen sig, menar Bold, som gjort ny design till Minecraft. Foto: Bold
Precis som spelet är det nya designsystemet byggt kring en pixelgrid, som ligger till grund för alla delar i det nya varumärket, från logotyper till typografi, layoutsystem och bilder. Den rigorösa användningen av pixelgriden tillät teamen att skapa ett varumärke som känns som en naturlig förlängning av spelet.
– Det blev snabbt tydligt att det här projektet skulle bli någonting magiskt – den enorma skalbarheten och komplexiteten i Minecrafts universum kombinerat med en kund som lever och andas varumärkets kärna, säger Oliver Helfrich, en av Bold’s tre dreative directors, baserad i Amsterdam.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp:
Team på Bold / Noa:
Founder / Chief Creative Officer - Oskar Lübeck
Creative Director - Oliver Helfrich
Client Partner - Michael Olaye
Client Director - Harry Elonen
Design Director - Michael Laning
Design Director - Yun Yu
Senior Designer - Ben Gibbs
Designer - Carl Cavallius
Designer - Whitney Macaluso
Designer - Maria Ahlgren
Designer - Chris Conway
Copywriter - Lex Courts
Head of Motion - Martin Klint
Senior Motion Designer - Kristian Bjureby
Account Manager - Ellen Heurlin
Account Manager - Tina Thornander
Account Manager - Lova Henriksson
Strategy Director - Marjam Malmberg
Strategy Director - Stefan Emrich
Strategist - Frida Norén
Strategist - Harald Larsson
Strategist - Rune Korstadhagen
Strategist - Mattias Hjelm
Team på Mojang Studios:
Creative Director - Markus Toivonen
Head of Creative Communications - Thomas Wiborgh
Lead Producer - Åsa Skogström
Creative Writer - Cristina Anderca
Producer - Hampus Nilsson
Senior Art Director - Martin Johansson
Art Director - Wiktor Persson
Senior Brand Mgr/ Senior Producer - Christine Platon
Senior Designer - Markus Karlsson Frost
Art Director - Ninni Landin
Partners:
Canada Type: Founding partner, Creative Director - Patrick Griffin
Bsmart: CEO/Producer - Akram Janzi & 3D/CGI - Pär Wahlund