Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Design

Brand Union bakom varumärkesarbetet för Nina Siemiatkowskis satsning

Publicerad: 23 Oktober 2019, 09:13

Nina Siemiatkowskis digitala plattform Milkywire utmanar den traditionella välgörenhetsindustrin. Bakom Milkywires varumärkesplattformen och den visuella identitet står Brand Union och byråns creative director Linus Östberg.


Milkywire tillhandahåller en app där användarna själva kan välja vilka av Milkywires screenade impacters runt om i världen man vill följa och ge direkt stöd till. På så sätt kan plattformen, som är utvecklad i Sverige, göra det möjligt vem som helst att bidra
och samtidigt inse effekten av sitt engagemang. Tjänsten kommer lanseras fullt ut 2020 men redan nu finns en betaversion av appen att ladda ner.

– Engagemanget och viljan att vara med och bidra till en bättre värld har aldrig varit större. Därför bygger vi Milkywire. Vi vill erbjuda konkreta, digitala verktyg som verkligen gör skillnad. Milkywire är en plattform för impact som tillför personliga kontakter, transparens, och storytelling nästan i realtid genom video och bilder direkt från impacters i fältet. Att vi fått med Linus och Brand Union på vår resa stärker våra chanser ytterligare att nå ut till de som letar efter ett sätt att bidra och ge tillbaka, säger Nina Siemiatkowski, grundare och vd Milkywire i en kommentar.

– Milkywire är inte, och ska inte upplevas som, en traditionell välgörenhetsorganisation.
Vårt arbete har därför till stor del handlat om att hitta en balans mellan det dokumentära
och det lekfulla. Ocensurerat och oredigerat, men samtidigt engagerande och positivt,
kommenterar Brand Unions cretive director Linus Östberg i en kommentar.

Milkywires tekniska arbete sker inhouse och idag arbetar 18 personer på kontoret vid Odenplan, de flesta inom programmering, screening av nya impacters, UX/UI design, film- och innehållsproduktion samt kommunikation. Under november 2019 lanseras Milkywires betaversion i Sverige i form av en app och en webbsida.

– Uppdrag som Milkywire dyker upp ytterst sällan. En banbrytande, extremt samtida idé som dessutom är bra för planeten. Att gänget bakom Milkywire även är talangfulla och dynamiska att jobba med gör det hela till ett extremt spännande uppdrag för oss, säger Jonas Andersson, managing director, Brand Union.

Arbetsgrupp Brand Union
Creative Director: Linus Östberg
Managing Director: Jonas Andersson
Design Director: Fredrika Doré
Client Manager: Carolina Johansson
Senior Designer: Devran Dogaroglu
Designer: Emelie Svensson

Designer: Magnus Edblom
Illustrationer: Laurène Boglio (prisbelönt illustratör från London)
Arbetsgrupp Milkywire
Founder & CEO: Nina Siemiatkowski
Marketing Manager: Jenny Wessberg: Tidigare på AKQA London som strateg och
planner för kunder som exempelvis Nike, Google och Volvo.
UI/UX Manager: Anton Larsson: Tidigare UX Lead och Product Designer på Netlight,
Arbetat främst med kunder som exempelvis Telenor, Nordnet och iZettle.
UI/UX Designer: Zoe Kelly: tidigare UX Designer på Code and Conspire, och Visual
Designer på Stockholm Design Lab. Har även varit Front-end Developer och Designer
på Bannerboy. Arbetat med kunder som exempelvis FNs Globala Mål, Läkare i Världen,
Spotify and SBAB.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.