Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Brillo Pizza hämtar inspiration från streetkulturen i ny identitet framtagen av Hummingbirds

Publicerad: 29 april 2021, 12:05

När Brillo Pizza tog fram sitt nya koncept och identitet hämtades referenserna från gatan för att nå den yngre målgruppen.


Ämnen i artikeln:

Hummingbirds

Hybridbyrån Hummingbirds fick ansvaret att ta fram en grafisk identitet som skulle locka yngre att ta del av det nya konceptet Brillo Pizza. Trots pågående pandemi har nu två nya restauranger i Stockholm öppnat och bolaget har nu fem enheter, vid sidan av hemleveranserna. Nu är planen att expandera.

Varumärket har av de klassiska pizzahaken i New York. Visionen är att Brillo Pizza ska bli en mötesplats, en social pizzabar snarare än den vanliga pizzerian.

Uppdraget som Hummingbids fick var heltäckande, allt från en helt ny identitet till att formge menyer, skyltar, pizzaförpackningar och ta fram illustrationer. Byrån har också tillsammans med fotografen Jimmy Hansen plåtat varumärkesbilder som visar hur pizza är en del i målgruppens liv: från fest, inflyttning till dagen efter.

Det visuella konceptet ”Melted Goodness” använder humor, populärkulturella referenser och ett knippe surrealism.

– Det känns roligt att vi tagit fram ett uttryck som på många sätt känns kompromisslöst – där vi blickat åt andra segment inom streetkultur för inspiration snarare än andra restauranger. På så sätt har vi lyckats skapa något för en specifik målgrupp med rätt balans av humor som känns eget – men som framförallt gör en riktigt sugen på pizza, säger Tobias Bergholm, head creative på Hummingbirds i en kommentar. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Hummingbirds

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.