Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Brindfors firar 30 med ny design

Publicerad: 29 januari 2009, 13:19

Lowe Brindfors har skaffat ny grafisk identitet. Med klistermärken och en doft av 70-tal ska byrån profilera sig mot kunder och personal.


Ämnen i artikeln:

Lowe Brindfors

Lowe Brindfors nya grafiska profil.

Identiteten har tagits fram för att fira byråns 30-årsjubileum. Målet är att “befästa byråns tro på idédriven kommunikation” enligt byrån.

– Vi är medvetna om att det finns en uppfattning om Lowe Brindfors att vi är en fabrik: det ville vi motbevisa. Därför var det viktigt att göra något som är personligt men ändå professionellt, och det var viktigt med den lite vitsiga tonen, säger Noel Pretorius, som tillsammans med Tim Scheibel varit ad i projektet.

Lowe Brindfors har tagit fram ett nytt typsnitt.

Identiteten tar sitt avstamp i det nyritade typsnittet Brindfors, inspirerat av typsnitt populära vid 70-talets slut, och en färgskala hämtad från byråns kontorshus. Designen eftersträvar en sober men samtidigt avslappnat vitsig känsla.

För att kontrastera den klassiska känslan togs ett klistermärkeskoncept i olika färger och design fram. De kan användas för att bevisa ägarskap på block, mobiler, tidningar och allehanda prylar.

Identiteten har applicerats på en mängd medier, bland dem klistermärken, namnskyltar, plastkassar och accidensmaterial (kuvert, brevpapper och liknande). Varje del presenterar ett budskap som kan vara både förklarande och perspektivförskjutande. En mapp kan till exempel prydas av texten “Tänk att det här är en calzone som ska fyllas” eller “Ett snabbt sätt att städa skrivbordet”; på en blyertspenna finns linjeteckning av en reservoirpenna tryckt.

Ni har tagit fram mycket identitetsbärande papper och prylar: det känns lite gammaldags?
– Vi ville spegla hur vi känner oss som byrå. Därför använde vårt arv och konstrasterade det mot något modernt, boktryck mot klistermärken till exempel, säger Pretorius.
– Målet är att det ska kännas tidlöst, även om det ordet känns lite pompöst att säga, säger Martin Ericson, copywriter i projektet.

I dagsläget är den nya identiteten inte digital.

Arbetsgrupp

Noel Pretorius & Tim Scheibel art director och grafisk design, Martin Ericson & Olle Langseth copywriter, Jakob Brundin & Mark Winelid typograf (Jakob äv. formgivare), Martin Bartholf och Rickard Villard creative director, Madelene Hansson ad-assistent, Frida Ström fotograf, Karl Wikström planner, Mikaela Rönnberg produktionsledare.

Per Torberger

Ämnen i artikeln:

Lowe Brindfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.