Design
Burberry återvänder till gamla logotypen – början på en trend?
Publicerad: 10 februari 2023, 12:37
Burberry var ett av de första modehusen som anammade en minimalistisk logotyp. Nu gör en 122 år gammal riddare återkomst.
Ämnen i artikeln:
NyheterMånga är de formgivare och designer som ondgjort sig över det sterila formspråket i digitaliseringens tidevarv. Allra tydligast har utvecklingen varit för de anrika modehusen där ett flertal under 10-talet bytte ut hundraåriga logotyper mot avskalade varianter utan en skymt av seriffer. Balenciaga, Saint Laurent, Balmain, Celine och Calvin Klein är bara några exempel. Kritiker har kallat utvecklingen för ”Helvetica-fieringen” av modebranschen. Inspirationen tycks ofta ha kommit från de globala techbolagen.
Ett av företagen som gick i samma led var brittiska Burberry. Nu väljer de dock att återgå till sin tidigare logotyp. Förändringen kommer i samband med att Daniel Lee tagit över som kreativ chef på modehuset och presenterades i samband med Burberrys senaste kampanj. Logotypen kommer i flera versioner men i den fullständiga har den klassiska riddaren, som introducerades 1901, gjort återkomst. Precis som i originalet, som kom på förslag från allmänheten, finns mottot ”Prorsum” (”Framåt” på latin) återigen tryckt på riddarens flagga.
LÄS MER: ”Trenden med avskalad design måste försvinna”
LÄS MER: Alla skalar av sin varumärkesdesign – experter reder ut varför
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.
Burberry har själva beskrivit Daniel Lees inträde som en förändring som innebär ”en modern tolkning av brittisk lyx”. I samband med kampanjen som presenterade den nygamla logotypen offentliggjorde man även nya ambassadörer som rapparen Skepta och fotbollsspelaren Raheem Sterling.