Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Byter utseende – för 12 miljoner kronor

Publicerad: 9 juni 2014, 12:53

Skellefteå Krafts nya logga

Under måndagen byter Skellefteå Kraft utseende med alltifrån en ny logotyp till nya färger och nytt sätt att uttrycka sig. Bakom konceptet står designbyrån Bold.


Ämnen i artikeln:

Skellefteå KraftBold

Det nya visuella uttrycket ska visa bolagets norrländska ursprung och den kraft som bolaget producerar i form av energi och hållbar utveckling. Utseendet ska också symbolisera också enkelhet och transparens. Grunden är en lila symbol som kombinerar bokstäverna S och K, där S står för ursprunget Skellefteå och K för kraften.

Den lila färgen ska visa dubbla egenskaper – stabiliteten i blått och energin i rött. Lila associeras, enligt färglära, med bland annat visdom och kreativitet.

Bytet av utseende sker löpande, med start den i dag. Först ut är skyltarna på fasaden på huvudkontoret i Skellefteå och vissa fordon. Kunderna börjar att se förändringen på hemsidan, kuvert och brevpapper från Skellefteå Kraft. Bytet kommer att kosta 12 miljoner, enligt ett pressmeddelande.

– Vi kommer att bli mer kommunikativa under året. Vår tidigare logotyp var mer kopplad till privatmarknaden. Den här kan användas när vi träffar beslutsfattare i näringslivet. Det här är vårt sett att sticka ut visuellt på en marknad där konkurrenterna är väldigt likriktade grafiskt, säger Christoffer Svanberg affärsområdeschef marknad på Skellefteå Kraft till Resumé.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Skellefteå KraftBold

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.