Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Carlsbergs nordiska makeover i Storbritannien

Publicerad: 30 november 2016, 08:27

Öljätten Carlsbergs designbyrå i Storbritannien har rört om i grytan rejält i sin omgörning av klassikerns flaskor och burkar. Syftet är att ge varumärket en mer nordisk känsla.


Ämnen i artikeln:

CarlsbergDesignTaxi

Bakom re-designen av Carlsbergs Exports förpackningar i Storbritannien står Carlsbergs nuvarande designbyrå Taxi. Syftet är att återinföra den danska identiteten och en känsla av kvalitet.

Carlsbergs vice marknadschef Liam Newton säger att när varumärket var känt för sin underhållande reklam och slogan "Probodly the best beer in the world", visste konsumenterna mer om reklamen än produkten.

– Det handlar om att rekrytera en ny typ av konsumenter. För vissa överväger inte ens oss. Det ser inte oss som ett kvalitetsöl. De ser inte bortom reklamen, säger han till Campaign.

Enligt Liam Newton har Carlsberg Export fått höga poäng vid bilndtester, vilket användes i markandsföringen förra året, men smaken ansågs sämre när ölen serverades i Carlsberg-glas.

Designen kommer att synas på flaskor, burkar och öltappar. Utseendet präglas av korset som refererar till de nordiska ländernas flaggor.

Export är stavat med den danska bokstaven Ø, grundaren JC Jacobsens signatur syns tydligare och även budskapet "Carlsberg of København" med dansk stavning syns på förpackningarna.

Enligt Liam Newton är det ingen tillfällighet att Carlsberg bejakar sina nordiska rötter just nu.

– Det finns en hel rörelse. Man kan knappt öppna en dansk tidning utan att läsa om vad som är "det danska livet", säger han till Campaign.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

CarlsbergDesignTaxi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.