Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Centerpartiet ändrade logo utan lov

Publicerad: 15 Oktober 2008, 15:00

Centerpartiet i Stockholm tog logotypen för Stockholm business region, tryckte dit ordet ”green” och placerade den på sitt budgetförslag. – Det här är ett allvarligt intrång, säger Claës af Burén , vd på Gyro Scandinavia som tagit fram logotypen.


Logotypen från Stockholm business region.

Enligt Politikerbloggen, som skriver om händelsen, hoppas ordföranden för Centerpartiet i Stockholm, Per Ankersjö, att Stockholm business region som tagit fram logotypen inte är allt för upprörda.
– Jag har förstått att det mullrats lite. Men jag hoppas att det stannar vid att folk är sura så att vi inte får några böter.

Logotypen, eller ”budskapet” som Stockholm business region själva vill kalla den, består av texten ”Stockholm - The Capital of Scandinavia” och en kungakrona. Målet är att alla som vill medverka till utvecklingen av Stockholm som etablerings- och besöksort ska kunna använda budskapet. Men att fritt ändra i den är inte okej.

– Budskapet är inte exklusivt för Stockholm Business Region. Det här är inte vår logotyp, det är Stockholmarnas varumärke. Alla som jobbar för att lyfta fram Stockholm  som Skandinaviens huvudstad  får tillgång till den men det är viktigt att man använder den precis som den ska användas. Vi skulle ha varit glada om de hade gjort det men nu kanske de gör det nästa gång, säger Monica Ewert, kommunikationschefen på Stockholm business region.

Centerpartiets variant.

Enligt användarmanualen ska logotypen avskiljas tydligt från avsändaren och användas precis som den ser ut.

Tycker du att de använt den rätt i det här fallet?
– Jag säger så här, jag hade varit glad om de inte ändrat men heller fria än fälla. Nästa gång kanske de kan göra ett tillägg i texten istället som handlar om miljöfrågorna, säger Monica Ewert.

Kommer ni att agera på något sätt?
– Nej, och jag kände inte ens till det förrän alldeles nyss.

Logotypen är framtagen av Gyro Scandinavia. Där är tonen något hårdare.
– Det här är ett allvarligt intrång. Att gå in och bara ändra i någons annans varumärke är inte okej. Men vi respekterar våran kunds önskemål och kommer därför inte att agera på något sätt. Däremot hjälper vi gärna Centerpartiet att använda den på rätt sätt, säger Claës af Burén .

Vad tycker du om ändringen de gjort?
– Det finns en otroligt tydlig anledning till att varumärket ser ut precis som det gör. Vi vill marknadsföra Stockholm som ”the capital of Scandinavia”, inte som något annat. Miljö är en viktig fråga men det finns många viktiga frågor. Det här ska vara ett brett varumärke och inte ett varumärke för endast en sak, säger Claës af Burén .

Enligt Politikerbloggen planerar Centerpartiet att använda den omgjorda logotypen i en stor kommande kampanj i Stockholm.

Arbetsgrupp för varumärket:

Projektledare: Gunilla Lundström
Produktionsledare: Mia Berglund & Linda Sandell
Planner: Julian Stubbs
AD: Mats Wallin, Lina Mehlqvist
Copy: Mats Gardmo, David Andersson
Illustratör: Lili Meng
3D/Film: Francious Martinchich och Gustaf von Kantzow
Digital Projektledning: Emanuel Lantz
Faktor: Henrik Nordgren & Matthias Gaimer

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.