Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Chans för svenska studenter att formge Heinekens flaska

Publicerad: 24 Januari 2013, 13:48

Heineken fyller 140 år och firar milstolpen med att bjuda in dagens designers för att remixa varumärkets design-arv och skapa en ny flaska.


Ämnen i artikeln:

NackademinBerghsBeckmans DesignskolaHyper IslandHeinekenForsbergs skola

I början av våren Heineken kommer att besöka några av Sveriges främsta designskolor för att inspirera landets talanger att utmana och förädla Heinekens designtradition.

Design har varit en central del av Heinekens historia. Det finns en stolthet över varumärkets kreativa rötter. Eleverna drar nytta av varumärkets förflutna för att skapa en egen vision av Heinekens flaskdesign.

Elevernas bidrag kommer delta i Heinekens globala tävling ”Future Bottle Design Challenge” där designers i år tävlar under temat "REMIX" om möjligheten att göra ett betsående avtryck hos ett av världens främsta varumärken.

De 30 främsta bidragen ställs ut vid designveckan i Milano mellan 9-14 april. En unik möjlighet för deltagarna att visa upp sina färdigheter. Vinnaren kommer få se sin design bli verklighet som Heineken Limited Edition 2013/2014 och bli distribuerad världen runt.

Vinnaren koras av en jury som består av Heinekens globala designchef Mark van Iterson tillsammans med Evan Orensten från Cool Hunting och PechaKuchas Mark Dytham samt Joshua Davis – en pionjär inom digital design. Joshua kommer även designa en speciell presentkartong för det vinnande bidraget.

– Remix intresserar mig mycket eftersom ingenting riktigt tar slut. Det finns alltid någon form av mutation och hybrid i design. Remix fär mig betyder att ta någonting etablerat och förändra det så att det blir nytt och oväntat, säger Joshua Davis och fortsätter

– Det är sällan man får chansen att leka med designens DNA när det kommer till stora, globala varumärken. Jag är spänd på resultatet.

I tävlingen får eleverna ett design-kit bestående av en tom vit flaska med tillhörande penna, ett USB minne med information och inspiration som fungerar som ett start-verktyg men sedan är det bara deltagarnas egna färdigheter och kreativitet som sätter gränserna.

I Sverige besöker Heineken Stockholmsskolorna Forsbergs Skola, Beckmans Designhögskola, Hyper Island, Berghs School of Communication, Nackademin samt Hyper Island i Karlskrona och Broby Grafiska i Sunne.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.