Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Citibank snor Apples butikskoncept

Publicerad: 31 juli 2013, 08:01

Citibanks konceptkontor i New York

Det kontantlösa bankkontoret har varit ett faktum länge, men nu tar brittiska Citibank ett steg längre och kopierar Apples butikskoncept för sina nya premiumkontor.


Ämnen i artikeln:

Eight

Eight Inc. är arkitekt- och strategi-designbyrån som revolutionerad sättet att sälja datorer när de designade Apple Store. När brittiska Citibank ville ha ett nytt koncept för sina kontor var det därför helt naturligt för dem att vända sig till Eight Inc.

– Vi älskar allt Apple-relaterat, säger Citibanks utvecklingschef Debby Hopkins i en intervju med Fox News. Vi beundrar deras förmåga, attityd och filosofi, som handlar om fantastisk design uppbackad av funktionella system.

Citibanks samarbete med Eight Inc. har utmynnat i en serie "smart banking"-kontor, varav det första startades i Singapore 2008 för att sedan följas av kontor i Japan, Honkong och nu senast i New York.

När konceptet togs fram ändrades enlig Eight Inc. över 100 branschspecifika processer och man har bestämt sig för att patentsöka fyra nya.

Mitt i den nya kontoren finns en stor, interaktiv mediavägg som visar lokalt väder, nyheter och finansinformation. Det finns "planeringsbord" som i huvudsak är en stor liggande touch screen, arbetsstationer för kunderna och möjlighet att hålla videokonferenser med Citibanks egna specialister.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Eight

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.