Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Design

Coop relanserar egna varumärket Xtra – ny design och ytterligare produkter

Publicerad: 6 November 2019, 09:43

För ett år sedan storsatsade Coop på egna varumärket Änglamark. Nu är det Xtra som får ett ansiktslyft och ett fördubblat sortiment.


Ämnen i artikeln:

Coop

I jämförelse med konkurrenterna Axfood och Ica har Coop de senaste åren haft det tufft och tappat marknadsandelar. Förra året gjorde man en vinst på 35 miljoner kronor på en omsättning på 32,2 miljarder kronor. De tuffa tiderna har lett till att man delvis ställt om sin strategi och gett franchisetagare mer kontroll över storbutikerna, satsat på e-handel och köpt upp den tidigare konkurrenten Netto.

Ett annat led har varit att satsa på de egna varumärkena. Förra året storsatsade man på Änglamark vars produkter fick ett nytt utseende, framtaget av Priority, och en lanseringskampanj med en budget på mellan 20 och 25 miljoner kronor.

Nu har turen kommit till Coop Xtra, livsmedelsjättens lågprisvarumärke. Den här gången är det MadBureauet som står bakom den nya designen. De närmaste två åren kommer man även att kraftigt öka Xtras produkter, från dagslägets 250 till drygt 450.

– Xtra står för lågt pris och så ska det fortsätta vara, men den nya förpackningsdesignen förmedlar förutom lågt pris även matglädje och en stolt enkelhet. Coop lämnar nu den gamla blåvita plattformen och tar Xtra in i en mer lustfylld nutid. Vi vill förmedla att Xtra är våra mest prisvärda produkter. Vårt mål med den nya designen är att den ska bredda målgruppen och inkludera fler kunder, säger Maria Billow Bergendahl, marknadsansvarig Egna Varumärken på Coop.

Under 2020 kommer man även genomföra en större relanseringskampanj för varumärket. Förändringen sker på Coop i hela Norden.

Se de gamla förpackningarna nedan.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Coop

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.