Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Coop skippar kassan – erbjuder betalning direkt i mobilen

Publicerad: 12 Oktober 2020, 13:29

Den nya ”scan and pay”-appen är designad av BBH Stockholm och testas med start i dag på Coop Hagastaden i Stockholm.


Ämnen i artikeln:

CoopBBH StockholmBBH

I dagarna öppnar Coop Hagastaden i Stockholm, som ligger i skuggan av Oscar Properties-skraporna, dörrarna till ett nytt butikskoncept. Genom det nya konceptet har Coop gett kunderna möjligheten att skippa omvägen runt kassan, istället scannar de och betalar varorna direkt när de läggs ned i korgen. Bakom designen av Scan & Pay-appen står BBH Stockholm, som inledde ett samarbete med Coop vid årsskiftet. I butiken kommer det bara att finnas vad Coop kallar en ”supportkassa”. 

– Ingen trodde på att vi skulle kunna skapa det här så snabbt. Man måste ha passion samt vara lite av en nörd. I vårt fantastiska team är alla nördar på sitt sätt. Förstå kraften i digitaliseringen, hacka möjligheten och gör det på ett sätt som passar ditt eget varumärke. Det är så man når framgång, säger Carita Weiss, chef på Coop betalningar.

Köpet går genom appen Scan & Pay, som är frikopplad från Coops ”huvudapp”, där kunderna scannar varor, betalar med antingen kort eller Swish och därefter får en utpasseringskod. Coops medlemmar kan även logga in via Bankid för att tillgodogöra sig poäng och rabatter.

– Samtidigt som digitaliseringen skapar nya möjligheter för både konsumenter och Coop så uppstår även förändringar i kundmötet som behöver adresseras. Ett exempel är när kunden går från en historia av att betala via en kassa till att mobilen blir kassan. Det vill säga att kunden kan betala varsomhelst i butiken. Endast genom kontinuerlig datainsamling och spetsig analys kan vi maximera kundupplevelsen och skapa ett gränssnitt mellan det fysiska och digitala som både guidar och inspirerar varje enskild kund, säger Patrik Danielsson, chief experience officer på BBH.

Tidigare i år började Coop pilottesta obemannade butiker i Gävle.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

CoopBBH StockholmBBH

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.