Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Coops pasta får ny design baserad på gyllene snittet

Publicerad: 16 augusti 2021, 11:36

En av de nya förpackningarna.

Foto: Pressbild

Designstudion Bedow har tagit fram nya förpackningar till Coops pasta, inspirerat av Fibonacci-sekvensen.


Ämnen i artikeln:

Coop

Fibonacci-sekvensen, eller det gyllene snittet, förekommer i naturen och anses av många vara ett sätt att skapa harmoniska proportioner. 

– Vi ville anamma pastans hem och ursprung, Italien, som även är matematikern Leonardo Fibonaccis hemland. Det har vi gjort genom ett modulärt gridsystem som går att anpassa till olika produkter och format och som sen färgsätts med två färger. Gridet är baserat på samma proportioner som Fibonaccis talserie, säger Anders Bollman, creative director på Bedow, i ett pressmeddelande.

Förändringen gjordes eftersom Coops pastaprodukter upplevdes vara för lika varandra. 

– Vi har ett sortiment av pasta som är lätt att känna igen men svårt att särskilja. Vårt uppdrag till Bedow bestod i att skapa ett tydligt designsystem där kunden enkelt kan navigera bland de olika pastasorterna, säger Jonas Malmquist, designansvarig på Coop, i pressmeddelandet.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Coop

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News