Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Dansk öl-etikett tillåts inte i Sverige

Publicerad: 18 april 2013, 14:34

Etiketten för ölet Lust från danska producenten Amager Bryghus.

Ölet Lust ur Sinners Series från danska Amager Bryghus censureras av Systembolaget, skriver Aftonbladet.


Ämnen i artikeln:

Systembolaget

I artikeln anger Aftonbladet tidningen Sydsvenskan som sin nyhetskälla.

Lennart Agén
, presschef på Systembolaget, vill inte kalla det för censur, utan menar att de bara följer rådande lagar.
– Vi följer lagstiftningen. Leverantören har alltid möjlighet att överklaga Systembolagets beslut till Alkoholsortimentsnämnden. Om ärendet får en annan utgång där, följer vi alltid det de kommer fram till, säger han till Resumé.

Systembolaget hanterar ungefär 8 000 etiketter/förpackningar varje år, och det är sällan som förpackningarnas utseende ställer till problem.
– Ibland hamnar vi i situationer där den etikett eller förpackning som leverantören vill använda, enligt vår uppfattning, inte uppfyller kraven i gällande rätt. Även om vi beklagar att vi ibland måste säga nej, väl medvetna om att det ligger arbete och investeringar bakom en viss förpackning eller etikett, måste vi följa lagar och regler, förklarar Lennart Agén.

Det senaste året, cirka 12 månader bakåt i tiden, har två producenter/leverantörer överklagat Alkoholsortimentsnämndens beslut.
– Vid det ena tillfället ansåg nämnden att Systembolaget gjort en korrekt tolkning och i det andra tillfället tvärtom. Vi har vid ett 70-tal tillfällen, av cirka 8 500 granskade etiketter, diskuterat med aktuell producent eller leverantör beträffande etikettens utformning, säger presschefen.

Systembolaget kan ta upp etiketter till diskussion om det handlar om ej måttfullhet, sex, trafik, barn samt vapen eller våld.
– Ibland har producenten eller leverantören efterfrågat vår ståndpunkt, ibland har vi upptäckt detta själva. Vi har då påtalat att etiketten inte är korrekt, och efter dialog med berörd leverantör så har vi i allra flesta fall kommit överens, berättar Lennart Agén.

I det aktuella fallet med det danska ölet "Lust" samspelade namn och bild på ett sätt som gav en sexuell koppling.
– Vår bedömning utifrån ett helhetsperspektiv är att etiketten och namnet på artikeln "Lust" på ett tydligt sätt kan kopplas till sex, kärlekslust och sexuell framgång, detta i både bild och text, säger Lennart Agén.

Linda Myrin

Ämnen i artikeln:

Systembolaget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.