Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Därför köper McKinsey innovationsbyrån Veryday

Publicerad: 11 November 2016, 13:58

Peter Andén på McKinsey lyfter bland annat fram Verydays arbete för Swedavia

I Veryday ser konsultjätten McKinsey ett bolag som kan stötta dem i deras klienters allt mer digitaliserade behov. Samtidigt ska de stötta innovationsbyrån med strategiskt kunnande.


Ämnen i artikeln:

McKinseyInnovationDesign

I dag stod det klart att konsultjätten McKinsey & Company gör sitt första förvärv i Skandinavien genom att köpa den svenska design- och innovationsbyrån Veryday.

– Det här är en viktig affär som visar vilken riktning efterfrågan tagit bland våra klienter. Vi har tittat på över 100 bolag och anser att Veyday leder utvecklingen när det kommer till att förena den digitalt och fysisk design, säger Peter Andén partner på McKinsey till Resumé.

Innan förvärvet av LA-baserade LUNAR har McKinsey & Company redan etablerat ett affärsområde inom design. I de diskussionerna stötte de på Veryday och en gemensam förståelse uppstod.

– I dag ser många McKinsey fortfarande som strategiska konsulter, trots att det bara står för 25 procent av vår verksamhet. Vi har breddat oss med design, analys och digital spets. Det är på många sätt starkt symboliskt att det första förvärvet vi gör i Norden handlar om en designbyrå, ett område där Sverige är mycket starkt.

Inom McKinseys digitala ben jobbar i dag omkring tusen personer. Förvärvet av Veyday gör att designdelen växer från 200 till 300 medarbetarna.

– Vi kommer att fortsätta bygga den här satsningen eftersom vi ser en ökad efterfrågan inom området från klienterna.

Vad var det som gjorde att ni valde Veryday?
– Veryday har ett fantastiskt renommé med priser som "Design Team of the Year" och UX-Awards 2015. Vi ser också ett antal jobb bland annat för Swedavia och Arlanda där de fört samman strategi och design.

Hur kommer ni att kunna hjälpa Veryday?
– Det är några saker de ser. Ofta frågar deras kunder efter strategisk kompetens. Med våra resurser kommer de tydligare kunna kvantifiera marknadspotential med hjälp av analytisk expertis. Konkret kommer vi att kunna titta på olika touchpoints och utvärdera kundnöjdhet parallellt som de uppdaterar projekten med sina kunskaper i upplevelsedesign.

Tittar ni på fler bolag inom kommunikationssektorn?
– Det har jag själv inte insikt i-

Det har pratats om en prislapp på 100 miljoner. Är det en rimlig summa?
– Det är ingenting jag kommenterar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

McKinseyInnovationDesign

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.