Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

”Därför lyssnar världen på Teslas vd Elon Musk”

Publicerad: 6 Maj 2015, 13:50

John Mellkvist är mäkta imponerad av Teslas vd.

Den som vill förändra världen behöver inte bara ett angeläget budskap utan även erbjuda en möjlighet att agera på detsamma. Teslas Elon Musk levererade nyligen bådadera i en lysande presentation, skriver John Mellkvist i en spaning.


Ämnen i artikeln:

Tesla MotorsElon MuskJohn Mellkvist

Två ingredienser går att hitta i de flesta större omvärldstrender just nu; hållbarhet och inspiration. Ofta i kombination. Om någon för bara en vecka sedan hade föreslagit att jag skulle skriva en krönika om lanseringen av ett nytt batteri hade jag dragit på munnen. Likaså om någon sagt att fler och större batterier är framtiden för miljön. Batteriet har ju sedan länge pekats ut som en av de allra största miljöbovarna.

Men så, den 1 maj, presenterade teknikentreprenören Elon Musk konceptet Tesla Energy – ett nytt energisystem helt byggt på solenergi, där ett stort batteri spelar en nyckelroll. Tingesten, som kan liknas vid ett uppskalat reservbatteri till mobiltelefoner, är tänkt att monteras på våra husfasader. Det är kraftfullt nog att lagra och förmedla all den ström ett hushåll behöver, även stunder då solen inte lyser och kan seriekopplas vid behov.

En viktig poäng är att länder som idag saknar elektricitet genom kombinationen solpanel och batteri kan få ström både snabbare och till lägre kostnad (3.500 dollar per batteri) än om de inväntar utbyggnad av kraftstationer och kabelgator. Elon Musk drar parallellen med mobiltelefonin, som i utvecklingsländer snabbt ersatte utbyggnaden av trådbunden telelefoni.

Kommer Tesla att klara detta? Tja, om de misslyckas så berodde det i alla fall inte på presentationen. Den var så vass och hade så många intressanta dimensioner att jag kände mig tvungen att summera några lärdomar utifrån 1) budskapet 2) bilderna och 3) berättartekniken.

1. Budskapet.
Den som vill få människor med sig behöver ett tydligt högre syfte, en gemensam uppgift att ta itu med. i Teslas fall den pågående och accellererande miljöförstöringen genom användandet av fossila bränslen. Kort och gott: världen är på väg utför i rasande fart. Här är en lösning. Häng med nu!

2 Bilderna.
Hela presentationen är ett skolexempel på visuell strategi. Nuläget visas upp genom hotfulla kolfabriker spyendes ut giftig rök – medan framtiden, som den skulle kunna se ut, gestaltas genom gnistrande solpaneler och blå skyar. Gamla rostiga batterier mot Teslas dito, som doppats i en serie snälla, klara färger.

Strategisk design är också en nyckelfaktor i presentationen. Formen på batteriet beskrivs av Elon Musk (lite överentusiastiskt, kanske) som en vacker skulptur på väggen. Men det snyggaste visuella greppet är tveklöst de pedagogiska bildbevisen.

Uppfattningen av solenergi som mycket pryl för liten effekt vänds på en femöring, med hjälp av en kartbild över USA. Där visar en tumnagelstor blå ruta hur stor yta solpanel som behövs för att strömförsörja hela kontinenten. Vad publiken inte ser förrän Elon Musk påtalar det, är att det i den blå rutan finns en liten röd pixel. Denna, förklarar Musk, visar ytan som själva batterierna tar i anspråk. Det är perspektiv som effektivt bränner sig fast i långtidsminnet.

3. Berättartekniken.
Hur många gånger har man inte hört en övertänd entreprenör kaxigt hamra in att just denna innovation kommer ta världen i en ny riktning. Det här är något helt annat. Elon Musk kan förvisso sin Steve Jobs, det är tydligt. Överraskningsmomenten finns där, liksom tron på sin produkt. Men här finns också en ödmjukhet inför uppgiften, förpackad i en trevande lågmäld och resonerande ton. Ett exempel:

"We have this handy fusion reactor in the sky, called the sun". You don't have to do anything. It just works. It shows up every day and produces a ridiculous amount of power".

Man får nästan intrycket av någon som inte vill vara på scenen av annan anledning än att han har något viktigt att berätta – och någon som snarare vill förklara än att sälja. Sammantaget en ytterst effektiv attityd för att få publiken att greppa efter plånboken.

Även de Steve Jobska överraskningarna är tre. Den första kommer när skärmväggen snurrar ett helt varv och exponerar ett färdigmonterat Teslabatteri. Nummer två när Elon Musk från scen meddelar att beställningarna börjar tas upp i skrivande stund. Den tredje surprisen levereras elegant när Musk går fram till två analoga mätare – en för nätström och en för batteriström – och visar hur all el till den pågående showen allstrats genom solpanelerna på taket och sedan lagrats i samma Teslabatterier han just lanserat. Detta om nu någon skulle tvivla på kapaciteten i ett hushållsbatteri.

Precis som med andra techgiganter bor mycket av karisman i de storskaliga visionerna. Tesla är inget undantag. Tillverkningsplatsen för batterierna – Gigafactory – beskrivs, namnet till trots, inte som en fabrik utan som en produkt. Den första har fått namnet Gigafactory 1 och finns i Nevada, men många fler kommer behövas i framtiden. Samtidigt som Tesla tar ledarposition i utvecklingen betonar Elon Musk hur viktigt det är att fler företag ger sig in i leken för att visionen ska kunna förverkligas. Därför kommer Tesla fortsatt att arbeta med "open source" det vill säga utan patentskydd.

När Elon Musk avslutar sin presentation med orden "Det här är något vi måste göra, kan göra och något vi kommer att göra" far två tankar genom mitt huvud. Ett: Hur snabbt hållbar utveckling gått från något alternativt till ett utgångsläge. Två: Att vi måste bygga ut retorikutbildningen i skolan.

John Mellkvist
Design- och varumärkesstrateg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.