Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Design

DDB byter identitet – bejakar arvet och blickar mot framtiden

Publicerad: 25 Mars 2019, 12:23

I fredags presenterade DDB Worldwide en ny visuell identitet som är designad för att visa modernitet men också hylla byråns ursprung i den kreativa revolutionen.


Ämnen i artikeln:

Identitet

DDB grundades 1949 på Manhattan, New York. Under 1950 och 60-talets kreativa revolution tog byrån stora språng med uppmärksammade jobb som "Think Small" för Volkswagen som sedan kom att koras till 1900-talets främsta reklamkampanj av av AdAge samt kampanjfilmen för Lyndon B. Johnson 1964.

I den nya identiteten staplas två versala d i gult respektive svart på varandra vertikalt, vilket formar ett b. På så sätt ryms hela företagsnamnet (Doyle Dane Bernbach) i logotypen. Den sistnämnda har som creative director gjort stort avtryck i att DDB blev en motor i den kreativa revolutionen, genom att låta art directors och copywriters sitta ihop.

Det nya utseendet presenterades när ett hundratal chefer inom DDB-nätverket samlades i Miami i förra veckan. Arbetet är gjort av designteamet vid DDB:s nord-amerikanska enhet.

I slutet av 1990-talet gjorde DDB intåg på den svenska marknaden på allvar genom förvärvet av Paradiset. I dag är Nord DDB en av Reklamsveriges ledande och mest prisade byråer. Som en del av den globala kreativa gruppen har Andreas Dahlqvist (vd och CCO) varit med och drivit igenom den nya visuella identiteten.

– Vi tycker att det är fint att den nya visuella identiteten är baserad på original logotypen och vi gillar att den lutar sig mot DDBs ursprung och DNA. DDB med Bill Bernbach i spetsen startade och drev igenom den kreativa revolutionen som tydligt stod för mänsklighet och kreativitet, lika aktuellt idag som för 70 år sedan, säger Nord DDB:s vice vd Maja Siösteen till Resumé.

Vad innebär det för er vardag?
– Vi tillhör DDB familjen men fungerar som ett mikronätverk i nätverket med en egen profil och identitet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Identitet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.