Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

DDB:s grafiska identitet för hyllad svensk whisky

Publicerad: 3 december 2013, 12:18

DDB Designs designkoncept

DDB Design har utvecklat ett designkonceptet för det svenska varumärket BOX Whisky. Tidigare i år korades whiskyn som världens mest spännande nykomling av magasinet World Whisky Review.


Ämnen i artikeln:

DDBDDB StockholmDDB Design

Box Destilleri påbörjade sin whiskytillverkning i Bjärtrå, Ådalen december 2010. Tre år senare produceras cirka 100.000 liter ren alkohol per år i pannorna vilket gör BOX till näst störst bland de aktiva svenska whiskydestillerierna.

DDB Design har tagit  ett helhetsgrepp kring varumärkets identitet och förpackningsdesign.  

– Att få hjälpa ett så högt ansett destilleri ut på marknaden är naturligtvis väldigt roligt. Den höga kvaliteten på innehållet ställer höga krav på paketeringen, säger Linnéa Lofjord, Design director DDB Design i ett pressmeddelande.   

Varumärket har hyllats såväl i Sverige som runt om i världen. World Whisky Review kallade BOX för "The world's most exciting new distillery" tidigare i år och den svenske whiskyprofilen Ingvar Rönde har lovat att käka upp sin hatt om deras första lansering inte blir den stora snackisen i whiskyvärlden.

I maj-juni nästa år är det dags för det första släppet av BOX egentillverkade whisky på flaska. Uppdraget för DDB Design var att skapa ett övergripande designkoncept för BOX Single Malt Whisky och design för BOXs första släpp av whiskydestillat: Advanced Master Class Course No 1 Toasting Levels.

Provsmakningslådan är en studie i toasting levels och släpptes den i går i en upplaga på 500 exemplar på Systembolaget – produkten sålde slut på 15 minuter.  Den kommer även lanseras i Tyskland, Danmark, England och Frankrike. Designen ska illustrera BOXs kunskap,  kvalitet i alla led, nordliga läge och sinne för detaljer.  

– Vi bedömde tidigt att valet av designbyrå är ytterst viktigt om vi ska lyckas etablera ett nytt globalt varumärke på den genomdesignade dryckesmarknaden. Efter en mycket noggrann urvalsprocess bland flera av Skandinaviens ledande designbyråer föll valet på DDB Design. Där mötte vi en innovativ kreativitet och en gedigen proffsighet som utmanade oss och som kommer att utmana den internationella dryckesmarknaden i framtiden, säger Hasse Nilsson, marknadschef på Box Destilleri i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

DDBDDB StockholmDDB Design

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.