Design
De utser Årets designköpare
Publicerad: 11 september 2017, 13:30
Komm:s varumärkes- och designgrupp instiftar nytt pris som hyllar de bästa designköparna.
FT
Fredrik Thambert
Guldägget, 100-Wattaren och Svenska Designpriset är några av tävlingarna som belönar framstående insatser på designområdet. Nu vill Komm också rikta uppmärksamheten mot beställarna.
– Bra design ska både väcka intresse, beröra och skapa värde. Men hela resultatet bygger på att man har en stark köpare som vågar och orkar genomföra förändringen. Då byråer oftast får den största uppmärksamheten tycker vi att det är dags för en hyllning som bara lyfter beställaren, säger Oskar Lübeck, varumärkes- och designgruppens ordförande, i en kommentar.
I år är första gången hyllningen går av stapeln och på den nylanserade sajten kan man redan idag gå in och nominera. Bakom hyllningens står Komm och dess varumärkes- och designgrupp. Juryn leds av Barbro Ohlson Smith, Founder & Creative Director, Ohlsonsmith (ordförande).
Övriga jurymedlemmar är: Bjarne Otterdahl, CEO, Identity Works Daniel Teame, COO, Essen Diana Uppman, CEO & Partner, BVD Erik Lidsheim, Brand Strategist & Founder, Söderhavet Hedvig Zubor, CEO & Partner, Amore Niklas Dahl, Strategy- and Insight Director, Silver Oskar Lübeck, Executive Creative Director, Bold.
– När det kommer till kommunikation och design, så bygger framgången oftast på förståelse och förtroende mellan flera parter. Det är många inblandade och för att samarbetet ska fungera krävs en hel del ingredienser. Kreativitet, intuition och inte minst strategiska vägval avgör om resultatet blir framgångsrik, säger Diana Uppman, styrelseledamot i Sveriges Kommunikationsbyråer.