Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Design

De vann Månadens Design 2010

Publicerad: 10 Februari 2011, 10:39

Henrik Nygren Design tar hem Guldet i årets Designkategori. Men det var oerhört jämnt i år, med Stockholm Design Lab bara två poäng efter. – Oerhört roligt, säger Henrik Nygren, cd på Henrik Nygren Design.


Ämnen i artikeln:

Månadens kampanj 2010

Viggo Cavling delar ut diplomet till vinnarna av Månadens Design 2010 – byrån Henrik Nygren Design.

Ett gäng pallplaceringar under året bäddade för totalsegern för Henrik Nygren Design. Men det har under året varit en strid ström byråer som kämpat om pallplatserna med nydanande designlösningar där Henrik Nygren Design och Stockholm Design Lab hamnar högst i topp.

I senaste tävlingsomgången tog Henrik Nygren Design tredjeplatsen med en annorlunda ”katalogtidning” Thrice upon a time för konsthallen Magasin 3. I december-februariomgången tog man även då bronspengen tillsammans med Arkitekturmuseet.

Varför går det så bra för er?
– Jag tror inte det gått bättre nu än något annat år egentligen, vi har hållit oss på en jämn nivå i det vi gör, vilket ger utdelning. Det är inget hokus pokus utan hårt jobb.

Vad betyder det att vinna helåret 2010 i Månadens Design?
– Det betyder mycket, både för mig privat och för företaget. Jag tycker det är kul att tävla, jag är en tävlingsmänniska, vilket gör att det är roligt att vinna.
– Det intressanta i just Månadens Design också är att man får kollegor i branschen som man ser upp till kommenterar ens arbete med konstruktiv kritik, vilket gör att man sporras att bli bättre hela tiden.

Vad är viktigt när man gör design?
– det finns så många faktorer, först och främst handlar det om att lyfta begreppet design en smula. Design handlar om identitetsbyggande. Vad vi gör oftast större investeringar som företag gör som ska ge avkastning i kanske försäljning, i bättre identitet, avkastning i alla möjliga saker, som vi måste ta hand om. Så i botten handlar det om att göra ett grundligt arbete. Design är inget man klistrar på i slutändan, tar sin tid

Vad är du mest stolt över som ni producerat under året?
– Helheten, jag tycker inte vi har gjort ett enda snedsteg, inget av det vi producerat är något vad jag anser inte är god design. Det är jag stolt över. Sedan är jag mycket stolt över mina medarbetares hårda arbete.

Hur kommer ni fira det här?
– Med champagne. Vi har alltid minst en flaska champagne i kylen och så fort vi levererar ett jobb, vinner ett pris eller en tävling, så firar vi med champagne. Jag tror det är viktigt att man måste stanna upp och vara lycklig och njuta av det arbete man gör. Sedan gäller det att kavla upp ärmarna och jobba hårt igen.

Tero Marjamäki


Ämnen i artikeln:

Månadens kampanj 2010

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.