Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

De vinner i Svenska Designpriset

Publicerad: 20 Oktober 2016, 13:34

I går kväll presenterades vinnarna av Svenska Designpriset på Moderna Muséet i Stockholm.


Ämnen i artikeln:

DesignbyråerSvenska DesignprisetDesign

Vinnare och motiveringar i Svenska Designpriset 2016

1B Redaktionell Print - Bok Josef Frank, Hummingbirds
"För attraktiv inbjudan in i okända landskap fulla av lockande berättelser om skönhet."

1C Redaktionell Print - Magasin Magasinet Filter
"För erfaret, engagerat journalistiskt arbete som ständigt föds på nytt."

1D Redaktionell Print - Kundtidning Paper, Åkesson & Curry
"För fascinerande berättelser om en av världens viktigaste uppfinningar. Vad vore vi utan?"

1E Redaktionell Print - personal/medlemstidning Företagaren, Spoon
"För ett betydelsefullt påvisande att tystnad aldrig kan bli ett vinnande koncept."

1F Redaktionell - Digital SVT Sport, Creuna
"För lockande och överskådligt flöde med stark visualitet som både uppdaterar och fördjupar."

2Aa Information - Print Everything you can imagine is real, Stockholm Graphics
"För insikten om att vår vildaste fantasi inte längre sviker oss."

2Ab Information - Digital Guide till nya Sundsvall, Gullers Grupp
"För ett fängslande berättande som skickligt utnyttjar mediets alla möjligheter till äkta och relevanta upplevelser."

2Ba Information Print – Årsredovisning Coop Sverige, Hallvarsson & Halvarsson
"Friskt vågat, allt vunnet, i text, bild, form och grönt."

2Bb Information Digital - Årsredovisning Skogsindustrierna, Creuna
"För ett inbjudande och trovärdigt redovisande i skön digital förpackning."

3A Grafisk Identitet Guld: Way Out West, Leon&Chris
"För en karismatisk identitet som inte underordnar sig ett redan starkt innehåll – utan lyfter det. För ett uttryck som ner i minsta detalj lyckas förmedla den organiska, otämjbara energi som allt sant artisteri innebär."

3AB Grafisk identitet hantverk Melodifestivalen, Dallas Sthlm Communication
"För en distinkt och färgsprakande symbol som med några få, men välkoreograferade streck lyckas fånga både glädjen och energin i en av våra allra största folkfester."

3B Identitet förpackning Västerbottensost, Krux
"För en förpackning som genom både återhållen elegans och kommersiell tydlighet visar på en djup respekt för såväl innehållet som kunden."

3C Identitet produktdesign Tork Image Design Line, SCA Hygiene Products
"För ett imponerande konsekvent och stringent designarbete som visar att rätt balans mellan form och funktion kan göra vad som helst till ett rent nöje."

3D Identitet - Digital Kasthall
"För en stilren och inspirerande framtoning som kongenialt lyfter fram företagets produkter."

4A Reklam - Print Hej Snippan, Tomorro
"För att tabun kring en angelägen fråga förvandlas till förståelse och kunskap".

4B Reklam - Digital Guld: Abused Emojis, Garbergs
"För en slagkraftig idé som får oss att både agera snabbt och tänka länge. För en enkel idé som tar kortaste vägen till såväl målgruppens som juryns hjärta."

5A Device - Smarttelefon Guld: SJ, Bontouch
"För digital design av första klass och en användarupplevelse som på räls. För en arbetsinsats som ger markbunden transport ett välförtjänt lyft."

5B Device - Läsplatta Guld: Vote with your heart, Perfect Fools
"För en både smart, snygg och inte minst kärleksfull problemlösning som skapade 33 miljoner 438 tusen 227 bra vibrationer i TV-soffan och nästan lika många juryrummet."

6Aa Foto Guld: Klämkalendern, Volontaire
"För att fotografierna kraftfullt stiger fram i ett vågat men kommunikativt skickligt grepp i angelägen uppgift."

6Ab Illustration/infographic Guld: HAIR, Forsman & Bodenfors
"För att åtskilliga regler förkastas och boxar krossats i detta fyrverkeri av upplevelser."

6B Rörlig bild/film Guld: Bröderna Lejonhjärta, Klirr Stockholm
"För ett överraskande förföriskt, vackert och konstnärligt grepp när en av våra nationalklenoder ska kommuniceras. Med klister och sax snärjer vinnaren juryn i sitt grepp."

7A Event Guld: Volvo Global Exhibition, SCPGREY Göteborg
"För en grandiost effektfull uppvisning av och med svensk kvalitet, som fick ETT varumärke att tydligt stå ut i en knivskarp internationell konkurrens."

7B Visual Merchandising Guld: Kvibille Ostbod, Sitrus Agency
"För vänligt inbjudande till fräsch och elegant samvaro mellan producent och konsument.

Våghals Walter by Acne Junior, Abby Priest
"För en sällsamt lyckad komposition av lek, allvar, charm, teknik, humor, kärlek, insikt och inte minst en utsökt formkänsla. För att vi aldrig sett något liknande och för att vi inte trodde det gick att skapa en enda oemotståndlig pryl till."

Juryns pris Brev Till Mitt Kära, Forsman & Bodenfors
"För den yttersta kongenialiteten mellan form och innehåll i raffinerad framåtrörelse som manar till omsorg om vår värld och tid."

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.