Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Designar för Japans offer

Publicerad: 28 Mars 2011, 12:07

Några av världens främsta designers säljer nu sina alster till förmån för katastrofens offer i Japan. M/M, Build, Trevor Jackson, Maharishi och svenska Stockholm Design Lab är några av dem.


Ämnen i artikeln:

Björn KusoffskyStockholm Design Lab

Stockholm Design Labs bidrag.

Initiativet kommer ursprungligen från Graham Wood, en av grundarna till den världskända designbyrån Tomato.

– Graham Wood gick ut med en förfrågan till alla internationella formgivare om de kunde hjälpa till med någonting, vad som helst, och gensvaret har varit enormt. Antingen kan man designa något nytt eller så donerar man ett tidigare alster som kan säljas till förmån för de drabbade i katastrofen, säger Björn Kusoffsky, cd på Stockholm Design Lab, till Resume.se.

Och fortsätter:

– Alla pengar som vi drar in går till Röda Korset som ser till att pengarna kommer fram till dem som behvöver det mest. I det lilla är det detta som designcommunityn kan bidra med.

sajten, som lanserades den 24 mars, har man samlat alla affischer som är till salu, även Stockholm Design Labs bidrag.

Hur mycket pengar har ni dragit in hittills?
– Det vet vi inte riktigt än, sajten har ju precis lanserats, säger Björn Kusoffsky.

Hur länge kommer initiativet att pågå?

– Vi har ingen tidsbegränsning, bloggen som är knuten till sidan kommer att pågå ett bra tag och vår affisch kommer man också kunna köpa ett långt tag framöver.

Stocholm Design Lab vann silverägg för design åt de japanska kunderna Takeshi Akiyama för saken Ohmine Sake 2010 och vann även guldägg 2009 för Askul.

Malin Carlehäll

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.