Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Designbyrå anklagas för plagiat

Publicerad: 22 januari 2009, 13:25

Bloggaren Magnus Dahlberg uppmärksammade att Peak Performance nya symbol och logon för Uppsalas nya konserthus påminde om varande i hög grad. Både är framtagna av Stockholm Design Lab.


Ämnen i artikeln:

Peak Performance

Peak Performance nya symbol blev klar i somras. Nu kör de ut den på allt material i samband med företagets internationellas expansion.

– Den kommer att finnas i alla kommunikation, på tröjor, annonser och andra trycksaker, säger Joakim Gip, marknadsdirektör på Peak Performance.

Vad tycker ni om likheten med Uppsala Konsert och Kongress logo?
– Det finns många loggor som har den här distinktheten. Jag tycker inte att den är så värst lik. De påminner om varandra.

Er symbol är svart. Uppsala Konsert och Kongress använder rött. Kommer ni att använda fler färger?
– Vi har inte färgsatt Peak Performance. I printmaterialet har vi utgått från svart och vitt men sedan kommer vi att anpassa den till det som den sitter på.

Extern länk

- Magnus Dahlbergs blogg

På Uppsala Konsert och Kongress är tonen något annorlunda. Och de har varit med i plagiatdiskussioner tidigare.
– Ja visst är formspråket likt, inte jättelikt men likt. Figuren i sig skiljer sig en del men formspråket och tekniken är detsamma, säger Magnus Bäckström, vd för Uppsala Konsert och Kongress.

Kommer ni att agera?
– Väldigt svårt att svara på, jag har precis sett den. När vår logo kom så var det flera som tyckte att den påminde om andra logotyper. Då hade vi en diskussion med SDL som sa att med vissa format är det nästa oundvikligt att det påminner. Men det finns ändå gränser för hur likt det får vara. Nu får vi smälta det här och sedan kanske ta kontakt med SDL.

Stockholm Design Lab gjorde logon åt Uppsala Konsert och Kongress för cirka tre år sedan.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Peak Performance

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.