Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Designpris till Filter och DN På Stan

Publicerad: 9 Oktober 2008, 14:04

Igår på Moderna Museet delades Designpriset ut i 18 kategorier. 150 bidrag var i år med och tävlade om priserna.


Designpriset delas ut av kommunikationsbyrån Batteri och tidningen Cap & Design. Här är alla vinnarna med motivering:

Redaktionellt print - Dagstidning
Motivering: Ett varierat innehåll och generöst utrymme för intressanta bilder. Luftig layout med rejäla rubriker.
Vinnare: Latte/VLT och NA
Silver: Svenska Dagbladet

Redaktionellt print - Bok
Motivering: Ett riktigt praktverk med fantastiska bilder, lyfter ämnet historisk fotokonst. En gedigen bok för den som har tid till fördjupning.
Vinnare: Centennium
Silver: Sigtunastiftelsen

Redaktionellt - Magasin
Motivering: Ett behändigt format som kanske slår an tonen för framtidens magasinformat? Bild och text bildar gemensamt formen. Man blir sugen att läsa!
Vinnare: Magasinet Filter
Silver: Tidskriften Betong

Redaktionellt - Kundtidning

Motivering: Varje artikel har egen layout som gemensamt bildar ett attraktivt innehåll. Omslaget är annorlunda och iögonfallande. Kreativt!
Vinnare: Steel
Silver: Framtidens mat

Redaktionellt print - Personaltidning

Motivering: Ungdomlig form som för tankarna till MTV snarare än personaltidning. Mycket färgplattor och kraftig typografi ger ett starkt intryck!
Vinnare: Catchup
Silver: Tecknaren

Redaktionellt print - Läromedel
Motivering: Ett målgruppsanpassat och pedagogiskt material, väl genomarbetat och ambitiöst med ett gott syfte. Barnslig och lekfull typografi med härliga illustrationer.
Vinnare: En riktig kompis
Silver: Minoriteter

Redaktionellt - Webb

Motivering: Kompetent design som guidar läsaren på ett föredömligt sätt. Lättnavigerade sidor med tydlig kategoriindelning. Layouten blandar bilder och illustrationer på ett lekfullt och inspirerande sätt.
Vinnare: DN på stan
Silver: NK i tiden

Information print
Motivering: Varje uppslag är som en liten egen överraskande värld, en frossa i nostalgi och framtid. Det krävs mod av de inblandade att genomföra en sådan idé. Man kan inte sluta testa hur det funkar!
Vinnare: PopUp Book by Sony Ericsson
Silver: Dina sopor

Information print - Årsredovisning
Motivering: I denna kategori är lekfullhet ovanligt. Grönt är inte bara den miljömedvetna färgen utan dessutom årets modefärg. Med de bifogade 3D-glasögonen slipper man se de röda farorna! Genial form i 70-tals retro.
Vinnare: Tekniska verken
Silver: Huge

Information print - Manual
Motivering: Föredömligt utformad med tydliga anvisningar och överskådliga exempel. Ett skolexempel på hur en grafisk manual ska se ut.
Vinnare: Tranemo kommun
Silver: Sony Ericsson

Information - Webb
Motivering: Intresseväckande bilder i bra komposition som får besökaren att vilja fördjupa sig i utbudet av föreställningar. Spelschemat ger enkelt och tydligt besked om vilken pjäs som spelas på aktuellt datum.
Vinnare: Dramaten
Silver: Riksdagen

Identitet print - Förpackning
Motivering: En enhetligt och tydlig förpackningsdesign som sticker ut i hyllorna. Lekfullt och annorlunda för livsmedelprodukter.
Vinnare: ICA - I love Eco
Silver: Blooming Wettex

Identitet print - Profil
Motivering: Kul och annorlunda grafisk kommunikation som påminner om transport och logistik. Konsekvens och tydlig typografi samt överraskande inslag.
Vinnare: Stora Exportdagen
Silver: Sally Mann

Indentitet - Webb
Motivering: Här har webben blivit en tidsmaskin. Vi befinner oss i en 1800-tals inspirerad miljö med fantastiska bilder och genomarbetad typografi. Ett kreativt användande av mediet som lockar till ett besök.
Vinnare: Le Rouge
Silver: Länsförsäkringar

Reklam - Print
Motivering: Gerillamarknadsföring som är utformad på ett humoristiskt sätt. Iögonfallande i all sin enkelhet och strategiskt placerat i det offentliga rummet.
Vinnare: Jazzfestivalen
Silver: Härnösands ryggklinik

Reklam - Webb

Motivering: En satsning som nyttjar webbens möjligheter till interaktion. Här ska drömmar förverkligas och man förflyttas mellan huvudpersonernas önskningar och val.
Vinnare: Drömpoäng
Silver: Parken zoo

Juryns pris
Motivering: Varje uppslag är som en liten egen överraskande värld, en frossa i nostalgi och framtid. Det krävs mod av de inblandade att genomföra en sådan idé. Man kan inte sluta testa hur det funkar!
Vinnare: Pop-up book by Sony Ericsson

Årets våghals
Motivering: Stockholms stad tar nya grepp för att krossa fördomar. Vi möter minoriteter på ett personligt sätt. Uttrycksfulla bilder, ren och tydlig typografi ger ett överväldigande intryck.
Vinnare: Stockholms stad, Z;co

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.