Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Dolhem Design bakom ny hudvårdsserie

Publicerad: 23 Oktober 2008, 14:04

I drygt ett år har Dolhem Design jobbat med Estelle & Thild, den nya helt ekologiska hudvårdsserien för barn. Igår var det premiär.


De sex första produkterna i hudvårdsserien går under namnet Ecorganic Baby & Child. Bakom hela den grafiska profilen, hemsidan och designen står Dolhem Design.

Anledningen till att Dolhem Design började jobba med varumärket är att Dolhems vd Christophe Dolhem gått in som delägare i företaget.
– Vi har varit med nästan ända sedan starten och har tagit fram hela den grafiska profilen till den här serien. I början släpps den bara i Sverige men har för avsikt att nå ut på en internationell marknad inom kort och det har vi tänkt på när vi gjorde designen, säger Anna Lindelöw, grafisk designer och ad på Dolhem Design.

Ledord för den grafiska profilen har varit barnsligt, lekfullt och skandinaviskt.
– Vi har jobbat med det lite barnsliga och lekfulla i färgpaletten. Många andra produkter som vänder sig till barn har mycket starkare färger. Vi har valt mer pasteller för att få produkten att verkligen kännas mild och vänlig, säger Anna Lindelöw.

Produkterna är ekologiska och har fått certifieringen Ecocert Organic, vilket innebär att minst 95 procent av det totala innehållet måste vara av naturligt ursprung.

– Det ekologiska är viktigt men fokus för oss har främst legat på att produkterna är så pass milda och vänliga för huden att alla kan använda dem. Men man känner av det ekologiska i mönstret som går igen överallt, på produkterna och på hemsidan. Vad det gäller färgvalet så ville vi gå ifrån den bruna färgen som är vanlig bland ekologiska produkter på marknaden idag.

Namnet Estelle & Thild kommer från grundaren Pernilla Rönnbergs egna barn.

Närmaste konkurrent uppges vara tyska Weleda.

I nuläget finns ingen kampanj inplanerad med Dolhem för diskussioner om det med Pernilla Rönnberg.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.