Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Dolhem Designs kinesiska framgångar

Publicerad: 23 oktober 2012, 06:45

Christophe Dolhem.

Foto: Resumé.

Dolhem Design går framåt efter två år i Shanghai. Nyligen vann de designpriser och nu inleder de ett samarbete med ett annat designföretag.


Ämnen i artikeln:

Dolhem Design

För två år sedan öppnade designbyrån Dolhem Design i Shanghai i Kina. I  våras rekryterade man fler personer till kontoret och första året hade  man en omsättning på 3,5 miljoner kronor.

Hur har det varit att etablera sig på den kinesiska marknaden?
– Jag är väldig glad och entusiastisk. För att trots allt jag hade hört  har vi på två år lyckats etablerat oss med både kinesiska och utländska  kunder från scratch. Vi gick från tre personer tills idag tio personer  och kommer nu på torsdag att fira vårt nya kontor, säger Christophe  Dolhem, vd på Dolhem Design.

Dolhem Design flyttar in i ett 900  kvadratmeter stort kontor i centrala Shanghai med sin partner IntoDesign  och bildar nu en grupp som heter IntoDesign Group 50 medarbetare i  Shanghai 50 personer. IntoDesign Group består då av två företag,  IntoDesign som producerar och designar skor för både den kinesiska och  den västerländska marknaden och Dolhem Design.

– Det är så klart en tuff marknad, men som innehåller mycket potential.  Vi är bara i början på en resa som kommer att visa att Kina inte är bara  en lågpris-produktionsland, men också ett land som kan producera  kvalitet, säger Christophe Dolhem.

– Utmaningarna är så klart att utbilda och missionera. Det är  fortfarande ett väldigt hierarkiskt samhälle och det gäller att hitta de  rätta kanalerna. Men det finns en vilja och mer och mer en förståelse  att varumärketsarbete inte längre bara är en fråga om en logotype-byte.

Alldeles nyligen vann man två priser vid Successful Design Awards China.  Ett pris som instiftades för att belysa designen som en viktig  komponent i Kinas ekonomiska utveckling. För att Flytta Kinas position  från "Made in China" till Designed in China".

Dolhem Design vann dels för ett identitetsarbete för ett skomärke som  heter China Girl där de har skapat både den grafiska profilen samt hela  det visuella språket. Det andra jobbet var för ett identitetsarbete för en restaurangentreprenör i Brisbane, Australien.

– Vi har gjort hela identitetsarbetet inkluderat förutom logotypen allt  porslin, menyer, förpackningar, uniform och så vidare. Det planeras tre  fyra stycken liknande salonger i Asien nu, bland annat i Shanghai.  Projektet gjordes i samarbete med vårt Stockholmskontor, med Hanna  Backman som ad, innan jag sålde verksamheten i våras, säger Christophe  Dolhem.

Vad har du för mål framöver på den kinesiska marknaden?
– Vårt mål är att bli en av de ledande designexperterna i Kina i olika  designdiscipliner som grafisk design, industridesign, inredning och  kommersiell arkitektur.

– Att bygga broar mellan västerländska och kinesiska företag, men också  västerländska och kinesiska konsumenter. Vårt internationella team som  består av väldigt talangfulla designers från Kina, Ryssland,
Sverige och Frankrike kommer säkert att bidra till det, säger Christophe Dolhem.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Dolhem Design

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.