Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Design
Publicerad: 17 december 2018, 12:11
Designutvecklingen fortsätter för språkappen.
Språkappen Duolingo erbjuder gratis språkkurser i trettiosju olika språk (allt från tagalog och punjabi till unkrainska och arabiska) , och har men än 300 miljoner registrerade användare. En essentiell del av appen är maskoten Duo, som från början endast fungerat som en ikon, likt Twitter fågel, men som under åren vidareutvecklats. Senaste åren har den exempelivs använts till att bland annat uppmuntra användaren att vara i kontinuerlig och göra lektionerna i appen. Efter en veckas inaktivitet får användaren ett mail – med Duo gråtandes. Nu får språkappen största omdesignen på fem år, skriver TheVerge.
Duolingo uppger att den nya designen ska få appen att kännas mer som ett spel – och att Duo ska bli applikationens svar på spelikoner såsom Mario.
– Spel har en unik förmåga, där spelaren knyter an till spelets karaktär. Därför går det att släppa nya spel med samma karaktärer och folk rusar för att komma och köpa dem. Vi har verkligen sett att våra användare fäst sig vid Duo. Att vi exempelvis visade Duo gråtandes, tror jag starkast berört människor, säger Tyler Murphy, head of design på Duolingo, till The Verge.