Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

”En timmes kreativ meditation om dagen”

Publicerad: 16 Februari 2012, 10:11

Fredrik Lundwalls "366 logos"

Ikea, Adidas eller kanske Arla, alla logotyper vi är vana att se."366 logos" är ett projekt som ger våra folkkära varumärken ny förpackning.


Ett mastodontprojekt som ges en timme om dagen, varje dag – i ett år. Fredrik Lundwall, creative director och designer är mitt uppe i sitt eget projekt "366 logos" där han skapar nya logotyper, på eget initiativ, till redan väletablerade varumärken.

– Den första logotypen gjorde jag åt Pizza Online, det var på nyårsdagen så jag tyckte det var passande, säger Fredrik Lundwall.

Fredrik Lundwall ville tänja på gränserna och fick inspirationen till "366 logos"genom ett annat projekt där en person fotade sig själv varje dag och la ut på Internet. Projektet har nu blivit till någonting som Lundwall kallar: "en timmes kreativ meditation om dagen".

Logotyperna för Operan, Resia och Barncancerfonden är Lundwalls personliga favoriter medan han medger att andra blir mindre bra – men även här ligger en del av utmaningen, att kunna släppa och gå vidare, inte snöa in och fastna. Så här två månader in i projektet har flera nappat på idén och faktiskt upptäckt det intressanta med logotypen. Ett av de uppdrag Lundwall har på gång är att under Almedalsveckan i sommar göra om partiernas logotyper.

Erika Siljendal

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.