Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

"Enkelhet är en trend som vinner mark"

Publicerad: 17 Februari 2012, 21:39

Stefano Marzano, chefsdesigner på Electrolux.

Foto: Andreas Elgstrand.

Efter över 20 år på Philips började Stefano Marzano på Electrolux i januari i en helt ny roll som ”Chief Design Officer”. För Resume.se berättar han varför hans vänner tycker han är tokig som tog jobbet, vilket företag som är bäst på design och han hur han ska lyfta Electrolux.


I januari 2011 skapade och tillsatte Electrolux rollerna Chief Technology Officer och Chief Marketing Officer. Dessa fick koncernansvaret för Research & Development respektive marknadsföring och runt dessa skapades två nya koncernfunktioner. CTO och CMO gick också in i koncernledningen.

Internt talar Electrolux nu om "innovationstriangeln", vilket innebär att ännu tydligare integrera R&D, design och marknadsföring under hela produktframtagandet. I samband med att den strategiska prioriteringen av design på detta sätt lyfts fram rekryterade man också en Chief Design Officer med plats i koncernledningen och kring vilken en koncernstab för design skapas.

Samma månad stod det klart att rollen går till Stefano Marzano, en italienare med en bakgrund som designchef för Philips i 20 år.
– Innovationstriangeln ska skapa fler och mer relevanta produktinnovationer på kortare tid. Vi vill jobba både lång- och kortsiktigt, i syfte att växa och skapa en hållbarhet för framtiden, där också designen får en allt större roll, säger Stefano Marzano till Resume.se.

– Just nu är vi i uppstartsfasen. Vi försöker definiera var vi kan växa rejält. Det är ett intressant och spännande arbete.

Är detta en helt ny roll för dig också?
– Jag har jobbat som chief design officer i många år, men det här blir annorlunda på så sätt att vi jobbar mer integrerat med R&D och marknad. Vi ger också design en större betydelse, och ser mer på design som en kreativ form.

Vad har du satt för mål?
– Jag vill driva designen till att också driva nya innovationer som konsumenter faktiskt upplever ger dem fördelar. Då tillför vi produkter till marknaden som är sanna innovationer.
– Jag vill också genom design bidra till att bygga en långvarig relation till våra kunder och givetvis vinna nya konsumenter genom designen.

Men är design viktigt då? Om jag köper en dammsugare skiter jag väl i hur den ser ut...
– Du tänker på design som utseende, men design är inte bara det kosmetiska. Design är att förstå kunders behov och sätta in design i kundernas livssituation.
– En praktisk produkt som är enkel att använda kanske är viktig design för någon. I ditt fall kanske det handlar om att dammsugaren ska ha en design som gör att du lätt kan stuva undan den i garderoben.

– Design handlar om att skapa lösningar som har en relevans i människors liv och som respekterar att människor är olika.

– Design handlar också om att bygga en dialog med kunderna, så att vi förstår vad som är relevant för dem. Och plötsligt blir design även viktigt för dig.

Electrolux tagline är "Thinking of you", involverar ni kunder i ert designarbete, hur?
– Vi gör det, och kommer fortsätta göra det i olika steg. Vår design tar utgångspunkt i de insikter vi får genom att besöka konsumenter i olika delar av världen för att observera och prata med dem om hur de beter sig i hemmet. På så sätt kan vi identifiera vilka medvetna och omedvetna behov de har.  Detta vill vi ta till nästa steg. Vi kan nå fantastiska resultat när insikterna förenas med all den kunskap Electrolux får in genom att ha köksproffsen som kunder. Hälften av alla Michelinkrogar använder Electroluxprodukter. Den kunskapen tar vi in i produkter för både restauranger och hushåll.

Du har nyligen flyttat hit från Italien?
– Från Holland. Jag kommer från Italien, men har bott i Holland de senaste åren. Vad mina vänner sagt? De tror jag är tokig. "Först Holland, sen Sverige, vad sen? Norpolen? "säger de skämtsamt.

Hur kommer du att förbättra Electrolux design?
– Först och främst handlar det för mig om att bli en del av det vi kallar innovationstriangeln, där vi ska hitta nya fördelar och lösningar. Förhållandet med konsumenterna ska gå bortom produkten.

Varifrån får du din inspiration?
– Från vardagen. Av att prata med människor, lyssna in vad folk säger. Men inspirationen kommer också från min kultur och utbildning, det dagliga livet och kulturen runtomkring.

Vilken var den senaste produkten du designade?
– Det var inom sjukvården. Där fick jag inspirationen från att läsa in sjuka barns tankar och oro inför att genomgå en hjärnröntgen. Uppdraget var att göra upplevelsen enklare och mer avkopplande för barnen genom att använda ny teknik.

– Det var kanske inte ett helt vanligt projekt, men det var intressant och jag lärde mig mycket.

När jag frågar vilken produkt som han designat och är mest stolt över blir Stefano Marzano ovanligt tyst. Hans annars yviga kroppsspråk stannar upp.
– Mina produkter är som mina barn. Inte skulle väl du säga vilket av dina barn du föredrar, det är samma här.

Varför tror du att design har varit en nedprioriterad fråga?
– Det har en historisk förklaring. Idag har vi kommit långt, till en tid där vi vill ha kvalitet. Men för bara några år sedan var det tvärtom. Då var det kvantitet och massproduktion som gällde. Men i takt med globaliseringen har fokus växlat från kvantitet till kvalitet.
– Konkurrensen är ett annat svar. När ett företag börjar göra riktigt bra saker, tvingas konkurrenterna att följa efter. Ribban höjs hela tiden.

Vilka företag tycker du är bra på design idag?
– De som har lyckats bygga en dialog och lång relation till sina kunder. Det finns flera företag som har en relevant roll i vår bransch, Bosch, Samsung, bland annat.

Tror du att folk är villiga att betala extra för snygg design?
– Om produkten är relevant för dig, så är du villig att betala extra för den. Exempelvis; det finns folk som älskar att laga mat, som jag själv, och som söker produkter som kan hjälpa i matlagningen. Är ambitionen att bli en bra kock, vill man också ha produkter som är bra.

Du arbetade för Philips i tjugo år, var det naturligt att gå över till konkurrenten?
– Ja, för jag kände att jag hade gjort mitt på Philips. Jag gick i pension där, och var pensionerad i en vecka.
– När jag fick förfrågan från Electrolux och möjligheten att verkligen jobba 360 grader med produkter som jag är intressad av var det för bra för att säga nej.

Vilka trender ser du kommer starkt?
– Enkelhet är en trend som vinner mark. Men trender är väldigt knutna till vilken produkt det handlar om. När det gäller bilar och vitvaror handlar det mycket om säkerhet och miljö. Det behöver inte vara lika relevant när det gäller andra produkter.

Du har tidigare sagt att design är som ett språk, talar vi samma design-språk världen över?
– Inte riktigt. Design är mycket avhängigt kultur och beteende. Men det finns också världsliga likheter. Pizza kommer exempelvis från Italien, men äts överallt. Sushi kommer från Japan, men finns i varje gathörn.

Hur många är ni i ditt designteam?
– Av konkurrensskäl avslöjar vi aldrig några siffror. Skriv "ett par hundra".

Jobbar ni i nuläget med en designbyrå? Vilken?
– Vi har en öppen process. Men det viktigaste är att man gör kärnverksamheten själv. Vi kan ta in byråer, men då handlar det om input eller idéer, men kärnverksamheten finns alltid internt.

Klart är att Elextrolux just nu ser över sina reklambyråsamarbeten och en "request for proposal" har skickats ut till ett antal byråer.

Nuvarande byrån Lowe Brindfors är med och slåss om förnyat förtroende.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.