Design
Essen uppdaterar Norstedts
Publicerad: 8 juni 2009, 10:56
Lite mer än ett år har Essen jobbat med den nya grafiska profilen åt Nordstedts förlag. Här är resultatet. Inspiration har hämtats från den klassiska randiga ordboken samt den gamla identiteten som Liedgren design tog fram.
LF
Linda Fagerlind
I april 2008 började Essen med varumärkesarbetet som skulle förändra och modernisera Norstedts förlags grafiska identitet. Nu är arbetet klart. Essen har utvecklat en ny affärsfilosofi, varumärkesplattform och visuell identitet för förlagsgruppen.
Strategin går ut på att fokusera på två av förlagets varumärken: Norstedts och Rabén & Sjögren.
Identiteten för Norstedts ska tydligt visa att det handlar om en vuxen målgrupp och att Rabén & Sjögren fokuserar på barn och ungdomar. Uppdelningen mellan varumärkena ska öka tydligheten och därigenom lönsamheten.
Vad tyckte du om utseendet innan?
– Det var behövde en uppdatering. Men stora utmaningen var att det var så många varumärken. Det gällde att få till det under ett förlag. Förenkla portfolion. Det var flera varumärken vilket gjorde det svårt för förlaget att underhålla alla, säger Anna-Kari Lejon, designer på Essen.
Den nya designen bygger delvis på den gamla identiteten som Liedgren design gjorde om för några år sedan. Då skapade de ett nytt typsnitt som hette Norstedts Titling.
– Det blev ett underlag som vi nu byggde vidare på som tog tillvara på förlagets historia.
Essen har skapat en bred färgpalett samt moderniserat logotypen. Dessutom har varumärkesbyrån samarbetade med Monotype för att förbättra Norstedts Titling.
Essen har även lånat från den klassiska randiga ordboken.
– Vi har utgått från den men moderniserat det hela. Vi vill att det ska kännas modern och fräscht och att Norstedts ska ses som det randiga förlaget. På det här viset tar vi även tillvara förlagets historia.
Totalt har Essen jobbat med att få fem varumärken att bli två. Implementeringen av de nya identiteterna fortsätter resten av året och beräknas vara genomfört fullt ut 2010.