Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Ett färggladare Friends ska underlätta arbetet med nollvision

Publicerad: 6 Februari 2019, 07:46

För ett år sedan inledde Friends ett samarbete med design- och varumärkesbyrån Identity Works. Nu presenterar organisationen en ny varumärkesplattform och ny visuell identitet med betydligt starkare färger än den tidigare.


Ämnen i artikeln:

Identity WorksFriends

Enligt Friends Generalsekreterare Per Leander kommer den nya varumärkesplattformen och visuella identiteten att underlätta för Friends i deras jobb mot en värld där inget barn utsätts för mobbning.

Den färgstarka identiteten är tänkt att hylla mångald och ge hopp om framtiden. Identity Works har bland annat uppdaterat logotypen, förstorat hjärtat, tagit fram ett nytt typsnitt, en ny färgpalett och skruvat på illustrationerna så att det kan användas direkt mot fotografi.

– Vi behövde en visuell identitet som andas energi och optimism som kan visa det vi redan vet - att vi tillsammans kan stoppa mobbning. Identity Works har verkligen lyckats ge visuell form åt våra värderingar, vilket är fantastiskt bra gjort, säger Lovisa Lönnebo, Kommunikationschef på Friends.

Sedan tidigare har Identity Works bland annat hjälpt de välgörande verksamheterna Blodcentralen och Cancerfonden med sitt varumärkesarbete.

– Det bästa sättet som vi kan bidra till en bättre värld är att använda vår spetskompetens inom varumärkesutveckling för att hjälpa välgörande organisationer att göra sitt jobb ännu bättre. Under 2018 har vi stöttat Friends och det känns oerhört kul och det har skapat enormt engagemang bland alla som jobbar hos oss, säger Bjarne Otterdahl, vd på Identity Works.

Se ytterligare element från den nya varumärkesplattformen här.

Team från Identity Works:
Linda Redig, Projektledere
Dan Herlin, Kundansvarig
Sandra Fors, Varumärkesstrateg
Nikolai Kledzik, Design director
Linn Stolpe, Designer
Rasmus Kellerman, Designer
Gustav Karlsson, Motion designer
Ester Wikström, Illustratör

Typograf: Göran Söderström, Letters From Sweden

Team från Friends:
Per Leander, Generalsekreterare
Lovisa Lönnebo, Kommunikationschef
Fredrika Järnehall, Utbildningschef
Malin Duintjer, Insamling- och marknadschef
Paola Lindahl Voight, Webbredaktör
Anesa Dzamastagic, Projektledare privatinsamling
Sandra, Internationell koordinator
Karin Dungmar, Operativt ansvarig utbildning

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Identity WorksFriends

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.