Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

EU-logga för 1,3 miljoner

Publicerad: 2 mars 2009, 13:53

Öppenhet, effektivitet och dialog, det är några av ledorden för ordförandeskapets logotyp som presenterades idag. Tillsammans med logotypen presenterades även den nya webbadressen, som har en helt ny standard för webbadresser.


Ämnen i artikeln:

LogotypBacon

– Sverige ska leda EU, därför har vi valt att sätta en ny standard med .eu i slutet på webbadressen, för att tydliggöra att Europa kommer till Sverige och Sverige till Europa, sa EU-minister Cecilia Malmström under dagens presskonferens.

Den 1 juli 2009 tar Sverige över ordförandeklubban i EU, och under ett halvår kommer Sverige att stå i rampljuset på den politiska världsscenen. Den nya webbadressen www.se2009.eu, den nya visuella identiteten, och den nya logotypen är tänkt att förstärka regeringens ambitioner och mål för ordförandeskapet.

– Jag hoppas att vi under de månader som ligger framför oss kan skapa en samhörighet kring logotypen, ordförandeskapet är hela Sveriges angelägenhet, säger Cecilia Malmström och fortsätter.
– Logotypen är tänkt att bland annat symbolisera vår fokus på klimat, miljö och energi.

Den grafiska profilen, inklusive logotypen har tagits fram i samarbete med kommunikationsbyrån Bacon, till den sammanlagda summan av 1,3 miljoner kronor.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

LogotypBacon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.