Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag29.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Experterna dömer ut nya sedlarna: ”Gammalmodiga och bakåtsträvande”

Publicerad: 16 Februari 2015, 13:12

Saatchi & Saatchis Jonas Frank och Eva Aggerborg på DDB Design hade gärna sett mer modern design av sedlarna.

I dag visade Riksbanken stolt upp de nya sedlarna. Men designexperterna som Resumé har talat med är överens– sedlarna känns omoderna. – En retro-tristess som inte alls speglar vår samtid, säger Henrik Billqvist creative director på Brand Union.


Ämnen i artikeln:

Jonas FrankRiksbanken

Tidigare under måndagen presenterade Riksbanken Sveriges nya mynt och sedlar som kommer att släppas under två etapper med start i oktober. Vid en presskonferens poängterade Riksbankschefen Stefan Ingves att det är första gången i modern historia som Sverige byter ut alla sedlar och mynt i ett svep.

Motiven rymmer kulturpersonligheterna Astrid Lindgren, Evert Taube, Greta Garbo , Ingmar Bergman och Birgit Nilsson samt FN:s förre generalsekreterare Dag Hammarskjöld.

Eva Aggerborg, design director på DDB Design tycker att sedlarnas utseende kunde spegla samtiden på ett bättre sätt.

– Idag är tre procent av alla pengar i Sverige sedlar och mynt. Resten är digitala pengar.  Så här hade man gärna velat att sedlarna fick symbolisera den moderna tidens pengar, istället för som de känns nu. Väldigt gammalmodiga och bakåtsträvande, säger hon till Resumé.

Hon tror att man prioriterat fel i arbetet:

– Det finns idag så många olika tekniker att göra grafik och bilder på, som ändå är svåra att kopiera, så det behövs inte en gravör. Även om man älskar deras jobb. Dock ser det ut att ha tagit väldigt lång tid att ta fram dessa, känns inte heller som det ligger i samtiden. Nu gäller bara snabba cash.

Hon lyfter fram Norge, som arrangerade en designtävling för att fomge sedlarna, som ett exempel på hur Riksbanken kunde gjort.

– Norge har lyckats bättre att fånga samtiden i deras nya valörer. Kul ändå att de väljer kulturpersonligheter samt hälften kvinnor och hälften män. Men måste det alltid vara gubbar? Vi måste ju leva med dessa nu tills vi dör.  Naturmotiv älskar man. Men även de kunde gjorts i ett mer modernt maner.  Lite ängsligt för att vara ett land som levererar Design på världskartan. Bättre kan vi.

Saatchi & Saatchis art director Jonas Frank är kluven till de nya sedlarnas design.

– Jag gillar förändringen och moderniseringen när det kommer till personerna. Rent estetiskt är det svårare att ha någon åsikt, men jag vet att det är ett otroligt jobb som ligger bakom detta.

Precis som Eva Aggerborg tar Jonas Frank upp jämförelsen med de norska sedlarna.

– Sedeln är ganska snarlik den tidigare till skillnad från i Norge där designbyrån Snøhetta pixlade baksida känns väldigt modern. Den svenska sedelarna blir gammalmodiga i jämförelse.

Jonas Frank gillar idén med att koppla ihop personerna på bilden med motivet på säkerhetsdetaljen där bland annat Astrid Lindgren-sedeln har en bok och Evert Taube-sedeln har en båt.

– Det finns något bra med den tanken. Något djupare än de tidigare sedlarna.

Även Bas creative director Marie Wollbeck tycker att de nya sedlarna påminner väldigt mycket om de gamla:

– Jag tycker att de nya sedlarna är väldigt lite förnyade vad gäller just design jämfört med de tidigare. De följer väldigt tydligt tidigare sedlars estetik, det kanske är tanken. Hade varit väldigt spännande att se något nytt, jämför med vårt grannland Norge med nya sedlar designade av Snöhätta.  De har verkligen tagit en modern, nyskapande riktning och är små konstverk som man gärna vill ha i plånboken.

Henrik Billqvist, creative director på Brand Union är inne på samma linje:

– I detta projekt fanns en ypperlig chans att demonstrera Sverige som ett modernt och progressivt land. Men nej, istället blev det alltså detta förvånansvärt sömniga bidrag. En retro-tristess som inte alls speglar vår samtid. Tycker också att sedlarna upplevs som röriga och formspråket är osammanhängande. Har för mig att det fanns betydligt mer spännande bidrag i de förslag som presenterades initialt.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jonas FrankRiksbanken

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.