Design
Experternas dom mot Toblerone: ”I slutänden finns inget kvar”
Publicerad: 7 mars 2023, 14:33
Foto: Simon Rehnström/SvD/TT
Den ikoniska alptoppen försvinner från Toblerones förpackningar när ägarna flyttar produktionen. Tre formgivare och en strateg hjälper Resumé att reda ut betydelsen och de eventuella konsekvenserna för varumärkets affär: ”En central del av varumärkets historia är inte längre sann”, säger Happy F&B:s designchef Oskar Andersson.
Sedan 1970 har toppen av berget Matterhorn varit synonym med Toblerones karakteristiska trekantsformade förpackningar och chokladkakor. Men nu när varumärkets ägare sedan 2012, amerikanska Mondelez, planerar att flytta delar av
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.