måndag27 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Experternas dom mot Toblerone: ”I slutänden finns inget kvar”

Publicerad: 7 mars 2023, 14:33

Foto: Simon Rehnström/SvD/TT

Den ikoniska alptoppen försvinner från Toblerones förpackningar när ägarna flyttar produktionen. Tre formgivare och en strateg hjälper Resumé att reda ut betydelsen och de eventuella konsekvenserna för varumärkets affär: ”En central del av varumärkets historia är inte längre sann”, säger Happy F&B:s designchef Oskar Andersson.

Ämnen i artikeln:

ToppnyheterHåkan OlofssonVarumärke

Thomas Nilsson

thomas.nilsson@resume.se

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Sedan 1970 har toppen av berget Matterhorn varit synonym med Toblerones karakteristiska trekantsformade förpackningar och chokladkakor. Men nu när varumärkets ägare sedan 2012, amerikanska Mondelez, planerar att flytta delar av

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Nya Resumé 2023 - magasin med dubbelt antal sidor, mer inspiration och fördjupning i coffeetable format
Nytt veckobrev för alla prenumeranter med ännu mer fokus på snabb omvärldsbevakning
Exklusivt analysbrev med kartläggningar, granskningar & insikter
Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll på resume.se

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev