Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Experternas dom över SF Bios nya vinjett

Publicerad: 29 Oktober 2018, 14:40

Clara Grelsson, managing director på Mindshare, varumärkesstrategen Marcus Hanser och Gustav Egerstedt, creative director på Saatchi & Saatchi.

I helgen kunde SF Bios nya vinjett för första gången höras i en biosalong. Allmänhetens kritik har varit kraftig, men vad tycker experterna?


Ämnen i artikeln:

Gustav EgerstedtSF Bio

I 75 år har SF Bios klassiska vinjett markerat att det nu är dags för ordning i biosalongen då filmen alldeles strax ska börja.

Redan i höstas meddelade biografkedjan att vinjetten skulle komma att bytas ut till förmån för en modernare variant. Bytet sker dock inte frivilligt utan är ett resultat av att SF Bio förra året köptes upp av den amerikanska koncernen AMC och därför var tvungna att byta ut Jules Sylvains klassiska komposition från 1943.

Med tanke på ämnets känsliga natur bjöd SF Bio, som vid årskskiftet byter namn till Filmstaden, in allmänheten att tycka till om vilken vinjett som skulle bli den nya. I helgen hade den nya vinjetten premiär i samband med att SF Bio slog upp dörrarna till en ny biograf i Helsingborg.

Trots att allmänheten bjudits in till att bestämma visade dock helgens reaktioner att inte alla var helt nöjda.  Nyheten om missnöjet, mot både vinjetten och den nya logotypen, plockades upp av flera riksmedier och Carolin Högmyr, marknadschef på SF Media, berättar i en separat intervju att det varit en intensiv helg för henne och hennes team.

För att kolla vad den bransch som tagit fram den nya vinjetten tycker vände sig Resumé till tre personer med expertkunskap i ämnet, Saatchi & Saatchis creative director Gustav Egerstedt och Mindshares managing director Clara Grelsson och varumärkesstrategen Marcus Hanser. Gustav Egerstedt och Clara Grelsson kommer båda att sitta med i juryn för Sound Awards som avgörs på Sound Stockholm den 23 november.

(Du kan själv lyssna på den nya vinjetten längst ned i artikeln)

Vad tycker du om den nya vinjetten?

– Den här ljudloggan är väl en av dom mest inarbetade så att ersätta den rakt av är självklart svårt. Jag tror att den nya vinjetten kommer att hitta sin plats relativt fort och i de avslutande tonerna är den väldigt lik originalet, vilket gör att jag lämnades med känslan att allt inte var helt omgjort i alla fall, säger Clara Grelsson.

– Jag tycker dessvärre att den nya vinjetten känns lite platt, som att den är framtagen för att tillgodose en fokusgrupp. Man försöker få in lite av allt i den; lite spänning, lite glatt, lite melankoli, lite episkt. Man vill vara något för alla och tror att man därför måste stoppa in lite av allt. Känns som att man borde ha valt en tydlig riktning och gått på den istället, säger Gustav Egerstedt.

– Vinjettmusiken andas allt det en film innebär, för stora som små - de har hanterat utmaningen med den respekt den förtjänar. Märkligt att det inte sitter ihop bättre. Det är två disparat olika känslor dessa enheter väcker, säger Marcus Hanser.

Vilka känslor fylls du av när du hör den?

– Känslan är nog mera en lättnad när jag inser att jag fortfarande känner igen mig i avslutningen av vinjetten, samt en glädje att historien får finnas kvar, det som jag så starkt förknippar med bra underhållning på stor skärm, svarar Clara Grelsson.

– Tyvärr är det väl det som är problemet, att jag inte får några känslor. Men om man tänker på vinjetten som en logotyp, så kanske det fylls på med känslor kring alstret med tiden. Känns lite för mycket TV4-familjeunderhållning snarare än att den tar hand om, och förstärker, magin med cinema, säger Gustav Egerstedt.

Vinjetten och den nya logotypen har ju fått en del kritik, är det ett omöjligt uppdrag för SF att byta ut så klassiska kännetecken för deras varumärke?

– Själva namnet Filmstaden har jag inget problem med, då jag är från en mindre stad och den lokala SF biografen alltid hetat Filmstaden, däremot så tycker jag att loggan är ganska intetsägande och nästan ser ut som ett vanligt typsnitt. Saknar seriffer som jag tycker ger en känsla av någon anrikt men det är kanske inte heller det man vill förmedla. Ett mera modernt utseende helt klart som också kanske faller mera på plats när jag ser loggan i fler samanhang, tycker Clara Grelsson.

– Det är förstås inte ett omöjligt uppdrag, men så klart ett svårt sådant. Att göra om något som så många gillar alltså. Sen handlar det förstås om att förstå vilka resurser som krävs för att ta sig an och genomföra ett sådant uppdrag. Jag får en känsla av att förutsättningarna inte har varit optimala, säger Gustav Egerstedt.

Vad gör uppdraget svårt?

– Att veta vad de "därute" (kunder som icke kunder) egentligen känner. En enkät kommer inte att svara på det, ej heller ens en skickligt modererad fokus-grupp. Här krävs riktig insikt för att förstå hur djupt ett varumärke kan sitta. Jag tror också att den monopolsituation som SF mer eller mindre har haft de senaste decennierna har gjort det än mer svåranalyserat. SF har liksom blivit lika med bio, så är det ju inte andra länder. Kanske är det skälet att man ville vara försiktig med det nya varumärket, vilket är det snällaste man kan säga om den nya loggan, men som det nu står tydligt kan feghet vara oerhört upprörande. Och tänker man efter så är ju fegisar bland det värsta man vet, svarar Marcus Hanser.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Gustav EgerstedtSF Bio

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.