Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Design
Publicerad: 15 december 2020, 08:52
På bilden från vänster: Kristoffer Lundholm, head of sustainability, Sally, Lisa Lindström, chief experience officer EMEIA, EY & koncernchef Doberman, Jesper Almström, nordic region manager EY, Liva Lager, business developer, Sally, Linnéa Becker, studio lead, Sally och Tove Blomgren, creative director, Sally.
Under våren presenterades EY:s köp av designbyrån Doberman. Nu startar bolaget innovationsstudion Sally med ambitionen att utmana företagens sätt att arbeta med hållbar affärs-, produkt- och tjänsteutveckling.
EY Dobermans satsning på Sally rivstartar med ett antal nya kunder, en av dessa är Netonnet. Sally ska hjälpa kedjan att ta nya steg i sitt hållbarhetsarbete genom innovation och göra det enklare för kunderna att fatta hållbara beslut i vardagen.
– Det här vår tids ödesfråga. Hållbarhet är inget kortsiktigt initiativ. Det är inte PR eller marknadsföring. Det är affärsstrategi på liv och död och vi har inte tid att vänta. Därför hjälper vi företag att driva radikal innovation på området genom en unik korsbefruktning av EY och Dobermans expertis inom affär, design och teknik, säger Linnéa Becker som leder satsningen på EY Doberman i en kommentar.
– Hållbarhet är högt på agendan för alla VD:s och styrelser. Men det räcker inte. De som verkligen kommer kunna konkurrera och i slutändan påverka framtiden, är de som kan omsätta sitt budskap i faktisk handling och förändring. Därför är vi väldigt glada över att bygga vidare på vår strategi och samla en unik mix av spetskompetens för detta. På så sätt vi visar vägen och fyller ett viktigt hålrum på marknaden, säger Jesper Almström, regional managing partner, EY Nordics i en kommentar.
Satsningen kommer några månader efter att konsultjätten EY förvärvade designbyrån för att spetsa till sitt digitala erbjudande. Sally kommer att samarbeta med EY Dobermans kunder runtom i Norden och därtill byggs en ny specialanpassad innovationsstudio för satsningen i Stockholm som blir ett center för pågående och kommande kundsamarbeten.