Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Design

Fackförbundets nya identitet ska tänja på gränserna

Publicerad: 27 November 2019, 11:08

Den strategiska designbyrån Söderhavet har tagit en ny visuell identitet för Forena.


Ämnen i artikeln:

IdentitetSöderhavet

Tidigare i år bytte FTF (Facket för försäkring och finans) namn till Forena. Organisationen påbörjade 2018 ett samarbete med design- och varumärkesbyrån Söderhavet för att ta fram ny visuell identitet. Under insiktsarbetet kom man snabbt fram till slutsatsen att välja ett modigt designval i en homogen och försiktig bransch.

Målet med det nya varumärket och positionen var att öka kännedomen och växa i medlemsantal med en ny visuell identitet som kunde matcha det nya namnet och markera en större förändring.

Fackförbundet tog hänsyn till förekomsten av kollektivavtal och arbetsvillkoren när de gjorde sitt byråval. Byrån gjorde i sin tur en översyn över den visuella profilen hos liknande medlemsorganisationer och fann en outnyttjad potential när det gäller designuttryck i  medlemsorganisationer, men också finans- och försäkringsbranschen.

– Mycket ser likadant ut och är slätstruket. Man vill ju framstå som ansvarstagande och vill passa alla. Det är förvånande med tanken på att deras målgrupper inte bara ska känna till dem, utan också vara så pass engagerade att de blir aktiva medlemmar”, förklarar han. ”Det är en spännande sektor med många möjligheter. Jättefint att Forena kunde motbevisa de som tycker att branschen inte är förändringsbenägen, säger Jesper Robinell, creative director på Söderhavet i en kommentar.

Framtagna designdrivers (som översätter bland annat värdeord till faktiska grafiska beståndsdelar) byggde på insikter från varumärkesplattformen, olika workshops samt fokusgrupper med målgrupperna och kundens marknadsteam.

Typsnitt och färgval är centrala i det nya uttrycket. Typsnittet har en variabel lösning med en inbyggd flexibilitet för att understryka det inbyggda namnkonceptet – ’att förena’.

– Det signalerar stolthet, att man faktiskt står för vad man säger och tror på det man pratar om. Förutom det expansiva typsnittet och logotypen signalera även färgvalet att man tar för sig. Grafiska profilen bygger på hög färgkontrast och otippade nyanser. ”Vi styrde bort från färgerna man förväntar sig i den branschen: mörkblått, grått. Och då oftast en färg. Vi valde ”more is more”, säger Jesper Robinell.

Söderhavet presenterade förslaget internt för förankring bland förtroendevalda och medlemmar. Dessa fick vara med och bidra hela vägen genom varumärkesprojektet.

Identiteten har börjat implementeras med Forenas nya webbplats som ett av de första uttagen.

– Vi har fått superfin respons från både medlemmar och förtroendevalda, som ju är våra viktigaste varumärkesbärare. Vi har lärt oss massor. Att förankringsarbetet är viktigt, att allting tar lite längre tid än planerat och att man ska ta höjd för juridiska återvändsgränder mm. Vi har också lärt oss att ett sånt här projekt är väldigt roligt när man ser bitarna falla på plats, på alltifrån muggar, trycksaker till webbplatser. Det är som en rolig galakväll fördelad över ett halvår, säger Annis Prhat, kommunikationsansvarig på Forena i en kommentar.  

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

IdentitetSöderhavet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.