Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Färgsprakande identitet ska stärka bilden av Anyfin som empatiskt varumärke

Publicerad: 23 juni 2021, 08:20

Kreditbolaget fasar ut det rosa och blåa för en betydligt bredare palett. Samtidigt lanserar de även en ny logotyp.


Ämnen i artikeln:

Kurppa HoskAnyfin

Bank- och finansbranschen präglades länge av ett finansblått visuellt språk. När Föreningssparbanken 2006 blev Swedbank började landskapet luckras upp något och när de nya fintech-utmanarna under andra halvan av 10-talet äntrat scenen har det skett med identiteter som positionerar dem i kontrast mot de traditionella bankerna.

LÄS MER: Konsumentverket inleder granskning av Anyfins marknadsföring: ”Det är absolut snårigt”

LÄS MER: Mimmi Arndt: ”Är väldigt trött på kommunikation från den finansiella sektorn”

Nu lanserar kreditbolaget Anyfin en ny färgstark visuell identitet. Bolaget hade tidigare rosa och blått som sina tongivande färger, färger som nu byts ut mot en bredare palett. Den animerade delfin som tidigare använts som talesperson för varumärket har även plockats bort. Den huvudsakliga kontaktytan mot kund sker i appen där användarna kan välja vilken färg de vill ska vara den dominerande. Bolaget lanserar även en ny logotyp och typsnitt. Loggan och typsnittet är framtaget av varumärkes- och designbyrån Kurppa Hosk medan implementeringen av Anyfin-färgerna är utförd av bolagets inhouseavdelning. Strategiarbetet bakom det nya utseendet är en gemensam insats. Enligt bolaget är målet att den nya identiteten ska ”förstärka bilden av ett företag som genom teknik och empati tar fram rättvisa, värdefulla och innovativa verktyg”. 

– Vi startade Anyfin för att vi tror på en enkel idé: det behövs bättre alternativ där ute. Alternativ som gör ekonomi – och hela livet – lite lättare. Så du kan fokusera på sånt du tycker är viktigt. I en bransch med många otydliga och dessutom ofta orimliga villkor vågar vi utmana gränserna. Den nya identiteten speglar just det, och visar att vi är stolta över vad vi gör, säger Mikael Hussain, vd på Anyfin.

Bild 1/6  Den nya logotypen är svartvit och bredvid företagsnamnet har Kurppa Hosk lagt till tre klossar.

Bild 1/3  Den gamla logotypen och visuella identiteten.

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Kurppa HoskAnyfin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.