Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Fastighetsbolaget byter namn – Hummingbirds bakom nya identiteten

Publicerad: 31 maj 2021, 07:29

Inspirationen till Revelops nya logotyp kommer från brittiska skivbolaget Warps samlingsalbum ”Warp20”.

Profi Fastigheter byter namn till Revelop, ett namn som ska signalera bolagets hållbarhetsfokus. I samband med det presenterar de även en ny grafisk identitet.


Ämnen i artikeln:

Hummingbirds

Förra veckan stod det klart att Profi Fastigheter, efter att ha rest 2 miljarder kronor i en ny fond, byter namn till Revelop. Tanken är att det nya namnet ska lyfta fram bolagets hållbarhetsfokus , där de köper och utvecklar kommersiella fastigheter. Samtidigt presenterar de en ny grafisk identitet framtagen av Hummingbirds. Hummingbirds har tidigare arbetat med fastighetsbolaget gällande konceptutveckling för fastigheterna, exempelvis när de breddat mot co-working-kontor. Byrån har även varit inblandad i projektet med att ta fram det nya företagsnamnet.

– Vi kände att vårt uttryck inte riktigt speglade vad bolaget står för idag och ville bli utmanade i hur vi istället skulle kunna spegla vårt mer cirkulära tänk där vi gått mot ett ännu större fokus på hållbara investeringar och framtidssäkring av kommersiella fastigheter. Genom att förlänga livet på byggnader bidrar vi genom bättre resursanvändning till ett minskat miljöavtryck och undviker de stora negativa effekterna som rivningar och nybyggnation har. Vi visste inte från början att vi ville byta namn utan efter vår gemensamma process kändes det naturligt att göra en revolution av varumärket, säger Revelops vd Thomas Sipos.

Arbetet med den nya profilen inleddes vid årsskiftet och innefattar alltifrån varumärkesanalys till strategi och design. Den nya identiteten kommer nu rullas ut på samtliga kontaktytor, från kontorsmaterial till skyltar.

– Vi är väldigt bra på att konceptualisera förändringsresor och blev såklart väldigt glada när Revelop gav oss chansen att ta oss an detta viktiga och omfattande arbete. Arbetet inleddes med trend- och branschanalys samt intervjuer som vi sedan hade med oss in i den strategiska fasen. Strategin och namnet grundas i bolagets cirkulära tänk där varje fastighet genomgår en hållbar resa från brun till grön. Namnet Revelop anspelar på att ge fastigheter nytt liv, på att återutveckla istället för att bygga nytt och att skapa attraktiva platser och fokus på effektiv resursanvändning. Detta i kombination med designkonceptet ”Reinventing places that work” la sedan grunden till vår designsystematik och det visuella uttrycket, säger Clas Vingård, strateg och  vd på Hummingbirds The Hybrid Agency.

Se exempel på den nya identiteten nedan.

Bild 1/3  

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Hummingbirds

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.