Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Forsbergs-studenter valdes ut att göra skarpt internationellt designjobb – första veckorna på utbildningen

Publicerad: 15 november 2022, 13:07

Joakim Eklöf, Oskar Holm and William Hult har designat Munkenagendan 2023.

I år har en svensk skola för första gången fått i uppdrag att designa Munken Agendan, ett internationellt designprojekt utformat av studenter på Europas design- och reklamskolor. Katalogen trycks i 16 000 exemplar och delas ut på byråer runtom på kontinenten. ”Vi har först nu förstått storleken av det”, säger Oskar Holm.

Ämnen i artikeln:

Forsbergs skolaNyheterTävlingKreatörKreativitetDesign

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se


Det var i september förra året som Arctic Paper tog kontakt med de svenska design- och reklamskolorna och ville göra ett samarbete. Munken Agendan ges årligen ut av Arctic Paper och syftet med agendan är inte bara att marknadsföra Munken papperet utan även att inspirera kreatörer, art directors och designers i hela Europa. Arctic Paper har tidigare låtit elever på flera prestigefyllda skolor i Europa designa agendan, men i år gick uppdraget till Sverige och Forsbergs skola, med en stolt historia av typografi och bokdesign.

Marcus Gärde, som är lärare och typografiansvarig på Forsbergs, utsågs till projektledare och beslutade att det var förstaårseleverna som skulle anta utmaningen. Klassen, som bara några veckor tidigare hade börjat på utbildningen, delades upp i grupper som alla skulle ta fram varsitt projekt till tävlingen. Typografikursen gjordes om till att fokusera på att ta fram agendan och i oktober förra året var eleverna i full gång. 

– Vi var extremt gröna när vi fick uppdraget och hade precis lärt oss att ta fram papper, penna och linjal och börjat sätta ett typografiskt system manuellt. Det var en riktig uppgift att få ta sig an och en kul utmaning, säger Oskar Holm, vars projekt tillsammans med Joakim Eklöf och William Hult var det som till slut stod som vinnare.

Joakim Eklöf, Oskar Holm and William Hult.

Att kommunicera Forsbergs typografiska arv kopplat till Munkens passion för bokhantverk var en av orsakerna till vinsten, tillsammans med många timmar av hårt arbete.

– Vi la ner flest timmar och jag tror att hårt arbete lönar sig, säger Oskar Holm.  

– Någonting som jag tror gjorde att vi lyckades lite bättre än de andra var att vi fokuserade väldigt mycket på att agendan skulle användas. Vi ville inte att den bara skulle ligga på bordet. Design handlar också om att den ska kunna användas och det tycker jag att vi lyckades väldigt bra med, säger William Hult.

I finalen stod tre finalister där juryn, Munken och skolledningen var med och valde ut en vinnare som bäst representerade både Munkedals Brukets och Forsbergs historia. Det var hög konkurrens och enligt Marcus Gärde överträffade alla grupper förväntningarna. Men Munken föll för bokhantverket bakom Joakim Eklöfs, Oskar Holms and William Hults projekt. 

– Vi hade en väldigt välslipad finalpresentation. Vi hade i princip gjort ut all design ner på detaljnivå och hade en väldigt utmejslad idé redan i presentationsstadiet. Den stack ut lite från de andra finalisterna i och med att den kändes så pass klar, säger Joakim Eklöf.

Projektet var det som som respresenterade Munkedals Brukets och Forsbergs historia bäst.

Foto: Fotostudio

– Jag tror också att det råkade bli lite så att vi var de som spelade starkast på skolarvet. Det vi valde att göra hade en stark anknytning till skolan och till pappersbruket, och därför blev det ett bra giftermål, säger Oskar Holm.

Munkenagendan är ett internationellt projekt som trycks i 16 000 exemplar och delas ut på Europas byråer. Den är väldigt eftertraktad och för studenterna som får äran att utforma den ges en möjlighet att redan innan examen få visa sina kunskaper och få en skjuts in i karriären.

– Vi har först nu förstått storleken av det. Just då var det bara att producera och göra någonting så bra vi kunde. Det är först nu, ett år senare, som det uppmärksammas, vilket är otroligt häftigt så klart. Att se personer från hela världen kommentera och ge komplimanger som att de vill se mer är extremt stort att ta in, säger Oskar Holm.

Agendan trycks i 16 000 exemplar och delas ut på Europas byråer.

Foto: Fotostudio

Att börja jobba med ett så pass stort projekt redan under de första veckorna på utbildningen har varit en utmaning. Att lära sig typografi är en lång process och i och med att de inte hade haft så många lektioner låg lärandet – och resultatet – mycket i deras egna händer. Marcus Gärde visade dem flertalet böcker som de kunde använda sig av och Joakim Eklöf, Oskar Holm och William Hult lämnade inget åt slumpen.

– Det kändes nästan lite övermäktigt och vi förstod väl ganska snart att vi var tvungna att ta tag i de här delarna själva. Vi kände att vi måste skaffa litteratur så att vi överhuvudtaget hade några ben att stå på, säger Joakim Eklöf.

De skaffade varenda bok och satt med näsan i dem så fort de fick tid över. Marcus Gärde var minst sagt imponerad av deras ambitiösa tillvägagångssätt.

– Jag har aldrig varit med om det innan, att man pekar på massa böcker och nästa gång man ser dem så har de köpt dem och har dem med sig. Sedan ser man att de läser dem och tredje gången har de förstått vad som står i böckerna och börjat applicera det i projektet. Det är fantastiskt att de var så passionerade, säger Marcus Gärde.

Munkenagendan ges årligen ut av Arctic Paper med syftet att marknadsföra Munken papperet samt inspirera kreatörer, art directors och designers i hela Europa.

Foto: Fotostudio

Även om de samlade kunskap från både lektionstillfällena och böckerna var det många gånger som de gjorde saker för allra första gången.

– Det var en konstant osäkerhet genom hela projektet. Vi visste ju inte om vi läst och fattat rätt överhuvudtaget. Men någonstans får man landa i och lita på att man har någon form av designinstinkt, säger Oskar Holm. 

De berättar att det utan tvekan var nervöst att jobba med ett så stort projekt och att det var först när de vann som de faktiskt kunde förstå och uppskatta värdet i sitt eget arbete. 

– Då kunde vi släppa bollen och känna att det var bra nog och höll någon form av standard. Då blev man väldigt stolt, säger Oskar Holm.

”Någonstans får man landa i och lita på att man har någon form av designinstinkt” säger Oskar Holm.

Foto: Fotostudio

Vad har varit bäst med projektet?
– Jag skulle vilja säga kontrasten mellan de väldigt lekfulla, illustrativa, typografiska uttrycken tillsammans med ett väldigt genomtänkt gridsystem och en typografisk layout. Det har varit väldigt rolig att karva fram, säger Joakim Eklöf.

– Jag skulle säga nörderiet och ambitionen i gruppen från början. Inställningen att vi vill göra det här så bra vi bara kan och att verkligen genomarbeta allt känns som en sak som är skapad med kärlek och ambition. Att få lägga de här timmarna tillsammans med likasinnade har varit det bästa för mig, säger Oskar Holm.

Var ni på väg att ge upp någon gång?
– Det var ett väldigt tungt projekt så i början kändes det nästan omöjligt. Men när vi väl började tyckte jag att det flöt på ganska bra, säger William Hult.

– Vi hade några idéer i början som hade ganska låg verkshöjd. I början var vi lite veliga kring hur vi skulle handskas med allt. Men jag tror att vi skalade av ganska mycket onödigt i idébiten och koncentrerade oss på ett väldigt fundamentalt sätt att handskas med det här, säger Joakim Eklöf.

De berättar att typografin var självklar redan från start, något som de såg som en grundpelare för resten att stå på.

– Vi bollade idéer på olika koncept vi kunde ha men typografin skulle vara där och den skulle sitta. När vi inte kom fram till något som kändes som att det gav någonting vad gäller koncept och idé så tänkte vi att ”äh vi kör 300 procent typografi”, och det blev huvudtemat, i sin enkelhet, säger Oskar Holm.

”Det var ett väldigt tungt projekt så i början kändes det nästan omöjligt” säger William Hult.

Foto: Fotostudio

Vad tar ni med er till kommande projekt?
– Typografi är något som vi kan använda i vilken design som helst egentligen, oavsett vad vi vill göra. Vi behöver inte bli typografer för att få ut någonting av att kunna typografi, säger William Hult.

– Det översätts till allt. Att börja förstå och använda gridsystemet har hjälpt otroligt mycket på alla andra plan vad gäller grafisk formgivning överlag. Det är otroliga kunskaper att få ta med sig, säger Oskar Holm.

Vad de ska göra när utbildningen väl är klar är inte satt i sten. William skulle gärna testa vingarna utomlands, Joakim vill jobba med digital design och Oskar vill rätt ut i arbetslivet, vart det än tar honom. Vad de är eniga om är att terminsavgiften på Forsbergs var värd att betala för att få ha Munken Agendan i sitt portfoliocase.

– Den här utmaningen har gjort att jag känner att jag har utvecklats på ett sätt som gör att det var värt det, säger Oskar Holm.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev