Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Fortsatta förluster för Brand Union – med bantad personalstyrka

Publicerad: 5 November 2018, 12:29

The Brand Unions huvudkontor vid Mäster Samuelsgatan 56.

Foto: Google Maps

Under 2017 visade varumärkes- och designbyrån The Brand Union en rörelseförlust på 2,3 miljoner kronor samtidigt har man skurit ned personalstyrkan med en fjärdedel. Det framgår av byråns senaste årsredovisning.


Ämnen i artikeln:

DesignbyråerThe Brand UnionWPP

Under fjolåret minskade WWP-ägda The Brand Unions omsättning till 25,2 Mkr (28,5 Mkr). Rörelseresultatet landade på 2,3 miljoner kronor (-6,3). Byrån har under året minskat medeltalet anställda från 20 till 15 personer.  

I verksamhetsberättelsen skriver byrån att bolaget slutförde en större omstrukturering av  för att "förbereda organisationen för framtidens konkurrenslandskap". Här har man minskat antalet anställda och även "samlokaliserat verksamheten hos systerbolaget och kommunikationsbyrån Ingo".

The Brand Union hade god lönsamhet fram till 2013 då pilarna började vända nedåt. Under de fem senaste åren har byrån bara visat svarta siffror vid ett tillfälle (1,8 Mkr 2013). Under samma period har bolaget minskat personalstyrkan med 44 procent från 26 till 15 i medeltal anställda.

The Brand Union är etablerade i Sverige sedan köpet av Brindfors design 1999.
I årsredovisningen för 2017 framkommer att The Brand Union AB har fortfarande har tillgångar på 27,9 Mkr hos WPP:s svenska ägarbolag.

Under 2017 samordnade WPP sina varumärkesbyråer Brand Union, The Partners, Lambie-Nairn, Addison Group och VBAT under det nya namnet Superunion. I mitten av året bröt sig Brand Union Stockholm sig ur Brand Union nätverket för att i stället bli starkare lokalt genom ett ökat samarbete med Ingo med WPP som fortsatt ägare. Verksamheten är den enda i världen som drivs vidare under varumärket Brand Union.

Hur kommer det sig att ni väljer att behålla namnet Brand Union och inte följa med i det internationella sammanhanget?
– Vi tror på lokal närvaro och Brand Union är ett starkt varumärke och då blir det ökade samarbetet med Ingo som en bättre lösning framåt, säger byråns vd Jonas Andersson till Resumé.

Hur kommer det ökade samarbetet att se ut?
– Kunderna ser ett värde i att integrera kommunikation och design. Vi har dessutom ett antal kunder gemensamt sedan tidigare, bland annat Löfbergs Lila. Om man parar kommunikation och varumärke får man en större anslagsyta att jobba efter både som byrå och kommmunikationspartner och på den nordiska marknaden tror vi att det här är en modell som fler kunder efterfrågar.

Upplever ni en ny typ av konkurrens?
– Vi ser att alltfler designuppdrag blir kommunikationsdrivna och att designbegreppet har vidgats de senaste åren. En konkurrens som vi möter genom samarbetet med Ingo.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.