Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Frebaco i ny kostym

Publicerad: 2 juni 2009, 13:01

Frebacos müsli har fått nytt utseende. Bakom redesignen står designbyrån Idego. – Målsättningen var att skapa ett stoltare Frebaco och ett starkare varumärke, säger Kerstin Dahl, vd och projektledare på Idego.


Frebacos fruktmüsli lanserades för 20 år sedan. Under åren har flera andra aktörer kommit in på marknaden och med den hårdnande konkurrensen i butikshyllan valde Frebaco i slutet av förra året att göra om designen på förpackningarna. Uppdraget gick till designbyrån Idego. Nu är produkterna på väg ut i butik.
– Tre av förpackningar i serien är ute och tre till är på väg, säger Kerstin Dahl.

Målsättningen var att lyfta fram kärnvärdena och skapa en starkare impact i hyllan.
– Konceptet lyfter fram smakerna, både i design och produktnamn, och skapar en härlig positiv känsla i müslihyllan. Vi har lagt ett stort fokus på att det ska kännas modernt och på känslan av mat. Vi försöker lyfta fram smak och de positiva värdena av att äta müsli.

Utseendet på de tidigare förpackningarna

Förpackningarna har fått varma, starka färger och tydliga produktnamn, allt för att göra det lätt för konsumenter att skilja de olika sorterna åt.

– Traditionellt visar man ofta en skål med müsli och kanske en accessoar som till exempel frukt. Vi gick ifrån det traditionella upplägget med tallriken och lade istället allt fokus på känslan och smaken i produkten.
En del blev att hitta färgsignaler för varje grupp så att den blev stark och kändes positiv, ett färgspektrum som står ut i hyllan.

Totalt består den nya designen av sex färger. Fruktmüsli, som är den största produkten, är röd.
– Sedan har vi kompletterat med lite mer spännande färger som grönt, lila och rosa, säger Kerstin Dahl.

Frebaco

Idego
Arbetsgrupp: Kerstin Dahl övergripande projektledare/planner
Ted Carlström projektledning
Fanny Bandhold grafisk designer
Mats Månsson grafisk designer
Henrik Ekeson bildretusch och original

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.