Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Google-loggan: ”Tidigare mossig – nu mer självklar”

Publicerad: 2 september 2015, 11:03

Googles gamla logga vs. Googles nya logga.

Foto: Google

Google har förändrat sin logga för första gången på 16 år. Var det ett smart drag? Och vad innebär det för varumärket? Vi frågade två personer med koll på läget.


De lekfulla färgerna har behållits, men typsnittet är helt nytt. De har gått från seriffer till icke seriff-typsnitt. Det nya typsnittet är något de har utvecklat själv och nu implementerat på alla sina produkter.

Seriff-lösa logotyper är lite av en trend just nu bland större företag.

– Man förstår att de vill förändra hela tiden då de utvecklar så mycket grejer just nu. Det är många företag som håller på att ändra denna, till exempel vårt svenska klädmärke Acne, Facebook och MTG, säger Jonas Frank, art director på Saatchi & Saatchi, till Resumé.

Jonas Frank hade önskat sig en större förändring, men menar att denna lämpar sig bättre på webben än den förra.

– Den tidigare var lite mossig. Sen tycker jag att när man blandar alla färgerna så kan det bli lite otydligt. Jag har alltid blandat ihop Googles logga med Windows. Om man ska vara riktigt petig så är mellanrummet mellan bokstäverna olika stort. Avstånden mellan g och l är större än mellan g och o. Jag vet inte varför det är så, de kanske helt enkelt inte hade ett så skarpt öga.

Google har gjort en grej av logotypförändringen genom att på Googles hemsida låta en hand sudda ut den gamla loggan och rita dit den nya. Animationen är något som fungerar, enligt Frank.

– Det är spännande att man animerar den. Jag tror att det kan vara användbart och det gör att man kommer väldigt nära.

Design- och varumärkesstrategen John Mellkvist menar att det var dags för förändring nu.

– Google har växt organiskt i många riktningar och meddelade nyligen att de kommer att dela upp sin verksamhet mellan sökmotorn Google och paraplyvarumärket Alphabet, under vilket all annan verksamhet samlas. Målet är att bli tydligare mot både konsumenter och aktieköpare. Google har också märkt att användarbeteendet förändrats när det gäller själva sökmotorn och har påbörjat en utveckling av dess funktionalitet. När såpass stora förflyttningar görs motiverar det ett visuellt ”new Google”. Man kan jämföra med Tony Blairs omprofilering av New Labour i Storbritannien eller Nya Moderaterna här i Sverige.

Han är positiv till nya loggan, men säger att som med allt annat så tar det tid att vänja sig.

– Den är lite stramare, lite enklare och därigenom lite mer självklar, var mitt första intryck. Medan alla doodles får stå för lekfullhet och kreativitet är det skönt att grundversionen är solid och distinkt. Den här blir betydligt robustare i små storlekar och man ska komma ihåg att logotypen bara är en pusselbit i det nya visuella system som Google nu lanserar. Kritiken jag sett har mest handlat om att den är lite trist, men jag tycker det är viktigt att bedöma helheten och att ge den tid. Som allt annat Google gör är logotypen en betaversion.

Hur kommer förändringen påverka varumärket Google?
– Den hjälper till att aktualisera de förändringar som görs. Om Googles användare verkligen märker skillnader i övriga upplevelser av företaget, kan det ge en positiv knuff. Dock är Google i den få förunnade sitsen att kunna göra nästan vad som helst med sin identitet utan att tappa användare, så det kommer nog inte bli så lätt att mäta.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.