Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Design

Göteborgs-Posten kläs om

Publicerad: 10 december 2018, 11:44

Josefin Meyer, marknadschef och Christofer Ahlqvist, chefredaktör Göteborgs-Posten

Foto: Fredrik Helgesson

Tillsammans med varumärkesbyrån Brandwork har Göteborgs-Posten utvecklat en ny varumärkesstrategi och design, både på webben och till papperstidningen.


Ämnen i artikeln:

Göteborgs-Posten

Den nya designen består av två specialritade typsnitt som tar ett modernt grepp på klassiskt tidningsform, och ska ge en mer renodlad form som tydligare hänvisar läsaren tiill olika delar och kategorier i tidningen och på nätet. Typsnitten har tagits fram av Göran Söderström på Letters from Sweden.

– I dag är vårt journalistiska uppdrag viktigare än någonsin och vi jobbar hela tiden för att skapa mer och bättre innehåll, , . Hur nyheterna presenteras påverkar såklart hur våra läsare kan ta till sig dem. Därför är den nya formen en viktig – och rolig – del av att göra kvalitetsjournalistik mer tillgänglig för våra läsare, säger Christofer Ahlqvist, chefredaktör på Göteborgs-Posten.

– Oavsett var våra läsare och samarbetspartners möter GP – i papperstidningen, på webben, på ett evenemang eller i annonser och kampanjer ska de känna igen sig. Journalistiken är grunden för allt vi gör, och det vill vi ska synas i vår identitet. kommenterar Josefin Meyer, marknadschef på Göteborgs-Posten.

Den uppdaterade designen börjar användas på webben 10 december och i papperstidningen 11 december. Även Stampen medias övriga västkusttidningar Bohusläningen, Strömstads Tidning, TTELA, Hallandsposten och Hallands Nyheters kommer övergå till Göteborgs-Postens nya layout samma datum.

– Hela mediebranschen står inför tuffa omställningar i dag. I det läget är vi extra stolta över satsningarna vi gjort på Göteborgs-Posten och resultaten det har gett. Vi har mer än fördubblat antalet helt digitala prenumeranter under det senaste året och ser också en ökning i det totala antalet prenumeranter. Nu fortsätter vi satsa med ny design och flera nya tjänster på redaktionen, kommenterar Johan Hansson, vd Stampen Media.

Ämnen i artikeln:

Göteborgs-Posten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.