Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Design

Gott & Blandat i ny kostym

Publicerad: 6 Mars 2009, 10:32

Malaco-favoriten Gott & Blandat fyller trettio år. Födelsedagen firas med ny kostym signerad förpackningsdesignbyrån Pond.


Ämnen i artikeln:

MalacoPond

Nya designen från Pond

1979 lanserade Malaco godiset Gott & Blandat. Då var det en slumpmässigt vald blandning vilket ledde fram till namnet på godispåsen. Idag är produkten en av Malacos storsäljare och blandningen består numera en exakt mix gelegodisar. Godiset har också utökats med flera smaker och i år kommer ytterligare en produkt i familjen.

De första 20 åren såg påsen lika dan ut. Den var blå, röd, gul och hade de klassiska Malaco-ränderna som signum. Sedan dess har Malaco förändrat utseendet på påsen fem gånger. Nu är det dags för en förändring igen.

Den nya designen består av ett retro-inspirerat typsnitt och ett tydligt randigt formspråk. Dessutom har Malaco lagt till märkningen ”Colours from nature” som ska visa att godisets färg kommer från naturen.
– De dominerande färgerna har alltid varit blått och rött och är det även denna gång. Vi ville fräscha upp designen lite och har satt fokus på att få smaken att framstå tydligare. Det är den ena prioriteringen, smakfullhet. Den andra är tydligare. Det ska helt enkelt vara lättare att se den i hyllan. Idag är det svårt att stå ut i det utbud som finns, säger Cecilia Krook, marknadschef på Leaf Sverige.

Den tidigare designen

Förra påsen hade designats av Althén & Co i samarbete med Leafs inhousebyrå. Den nya designen är framtagen av Pond som Leaf började samarbeta med inför det här projektet.

– Den blå designen, den blå grunden, har alltid funnits och den finns fortfarande kvar. Under åren har fönstret, där man ser godiset, ändrats. Ränderna togs bort för några år sedan och då gjorde man den röda sidan på påsen. Långsiktigt kan man säga att de förändringar som har gjorts skildrar den övergripande synen på Malaco totalt, säger Cecilia Krook.

Förutom ”Bilar” är originalsmaken av ”Gott & Blandat” Malacos storsäljare.
– Malaco varumärket har 25 procent marknadsandel inom godisriket. Gott & Blandat står för 7 procent av detta. Gott & Blandat försäljningen är stabil men Gott & blandat original påsen från 1979 ökar.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

MalacoPond

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.